Welk verkeer is beter? Organisch of Betaald social media verkeer?

Welk type verkeer levert het meeste klanten op? Waar zou jij als webwinkel eigenaar je tijd en geld in moeten steken? In de Social media marketing wereld gaat al een langere tijd een debat rond, om welke type verkeer van social media nou het meest oplevert.

Laten we ons erin verdiepen en kijken welk type content het best is.

Organisch Social Media Marketing

Om het spelletje te winnen moet je de regels van Social Media kennen. Laten we in de algoritmen gaan om maximaal organisch verkeer uit je social media marketing campagne te halen. Simpel gezegd maar niet zomaar gedaan. Het is niet simpel om de algoritmen van social media te snappen, zelfs professionals weten niet hoe alles precies in elkaar steekt. En ieder platform is weer anders, het ene heeft niet dezelfde algoritmen als het andere platform. Bij Facebook bijvoorbeeld is een belangrijke rankings factor, de relevantie. Bij Youtube is het weer de duur dat een filmpje per sessie is bekeken. Als Youtube uit de algoritmen kan halen dat een video populair is, dan wordt het bijvoorbeeld op de voorpagina als suggestie weergeven.

Om het lastig te maken voor marketeers, zijn ingenieurs constant bezig met het aanpassen van de algoritmen. Zo zorgen ze ervoor dat marketeers niet met de algoritmen kunnen knoeien en door trucjes video’s of afbeeldingen populair te laten lijken, terwijl ze het niet zijn. Bij Google lukt dit soms wel door verschillende trucjes, maar Google deelt dan een harde klap uit en laat pagina’s helemaal verdwijnen uit de zoekresultaten.

Hoewel het niet moeilijk is om te snappen wat platformen bovenaan willen hebben staan. Ieder platform wil het meest recente en populaire type content vooraan hebben. Marketeer weten dat ook, en platformen weten ook dat marketeers dat weten. Dus worden artikelen die op nummer #1 staan in 99% van de gevallen altijd bekeken door mensen en niet door computers. Omdat platformen hun bezoekers de beste ervaring aan willen bieden, en dit kunnen ze niet zomaar alleen aan een computer over laten.

Dus de sleutel tot succesvol veel organisch verkeer via social media is content leveren met kwaliteit. In de meeste gevallen is dat een informatieve artikel, iets dat inspireert, of iets grappigs. Roddels, en afbeeldingen van bepaalde personen kunnen ook heel populair worden en viraal gaan. Maar dit is geen type marketing waar jij jouw bedrijf mee wil laten associëren.

Wanneer verhoogt social media marketing bezoekers verkeer

Nu we weten hoe je social media algoritmen kan misleiden. Laten we gevallen bekijken waarbij het veerdelig is om voor organisch social media te gaan.

  1. Langere Termijn – Zorg ervoor dat publiek op Social media je ziet, het is niet zo dat je vanaf dag 1 al veel kan verwachten. Wees consistent met je artikelen en je zal zien dat verkeer blijft komen
  2. Je markt gericht is op social media volgers – Als je niet specifiek voor een type publiek doelt, maar het voordelig is om bezoekers te creëren die overal vandaan komen, en niet van een bepaalde locatie bijvoorbeeld. Dan is dit een ideaal type marketing.
  3. Klein marketing budget – Voor kleine bedrijven is het lastig om een deel van het marketing budget vrij te maken voor adverteren op social media. Daarom is het organisch social media verkeer een voordeel, en kan je het stap voor stap uitbreiden. Tot je wel het budget hebt om te adverten via Social media.

Betaald Social Media adverteren

Bijna iedere Marketeer gelooft erin dat social media advertentie resultaten levert. Maar zomaar je geld investeren in Social Media marketing zonder te weten waar je mee bezig bent zal je niet veel opleveren. Je advertenties moeten kloppen, en specifiek ergens op gericht zijn. Anders ga je gooien met hagel.

Wanneer Social Media advertenties een boost geven aan je website bezoekers.

Hieronder zijn een aantal voordelen die je hebt met betaald social media marketing.

  1. Je merk laten opvallen – Een beginnende ondernemer zal in het begin niet erg veel volgers hebben, en zal dus niet echt opvallen. Om toch opgemerkt te worden door een massa mensen in een korte periode, kan je gaan inzetten op betaalde advertenties
  2. Voor een speciale aanbieding – Heb je een korte periode een speciale aanbieding? Je kan het perfect bij zoveel mensen als jij zelf wil laten verschijnen op hun pagina. In dit geval kan je niet rekenen op gratis social media marketing tenzij je al 100.000 volgers hebt.
  3. Om direct bezoekers te ontvangen – In tegenstelling tot de organische social media marketing strategie, levert betaalde social media marketing direct bezoekers op. Zodra jouw campagne live gaat krijg je bezoekers op je website. Dit type marketing is dus ideaal als een nieuw product hebt en er direct mee wil opvallen.
  4. Wanneer je je wil richten op een bepaald publiek – Met betaald adverteren kan je, je advertentie precies richten op een bepaalde groep. Dit kan je bijvoorbeeld doen op locatie, leeftijd, man/vrouw.. Je kan heel gericht te werk gaan, en precies het type publiek bereiken waarvan jij denkt dat ze op jouw advertentie klikken en bij je gaan bestellen.

Factoren die de winnaar van de twee bepaald

Hieronder hebben we een lijst die de factoren samenvat, en je precies laat zien in welke situatie gratis en betaald social media beter is.

Gericht publiek – Als jij alleen je volgers wil bereiken is gratis adverteren goed. Wil jij een specifieke groep mensen bereiken, gebaseerd op locatie, sexe, leeftijd enzo.. Dan komt betaald adverteren veel beter van pas.

Website Verkeer – Met gratis Social Media marketing kan je op een langere termijn stabiel verkeer verwachten. Maar wil je direct veel bezoekers ontvangen dan is betaald social media marketing een goede optie, je ontvangt de eerste dag al gelijk bezoekers.

Periode – Gratis social media marketing, is een marathon, je moet een langere tijd bezig zijn, en stap voor stap groeien om bezoekers te krijgen. Met betaald adverteren krijg je bezoekers zolang je advertenties live zijn.

Business model – Gratis social media marketing is goed voor B2C, het is lastig om zakelijke klanten te bereiken. Maar betaald adverteren is weer goed voor zowel B2B als B2C, omdat je je publiek kan kiezen.

Het is voor jou tijd om met social media marketing te beginnen!

Het is duidelijk dat er niet een specifieke winnaar is. Het hangt allemaal af van wat jij precies zoekt, en aan de hand daarvan kan jij kijken waar jij voor gaat. Betaald social media marketing kan je helpen het balletje aan het rollen te krijgen, en direct de nodige aandacht voor je start-up te creëren. Om daarna doorgaand verkeer te creëren is het belangrijk om constant verder te gaan met je social media marketing.

Daarom raad ik je aan om beide strategieën in te zetten.