>Waarom je dit jaar meer moet investeren in social media advertenties
Waarom je dit jaar meer moet investeren in social media advertenties 2017-11-27T15:49:16+00:00

Waarom je dit jaar meer moet investeren in social media advertenties

Internet gebruikers willen tegenwoordig alleen nog maar advertenties die aan hun interesses voldoen, en niet hun filmpjes bijvoorbeeld onderbreken.

Daarom zijn social media advertentie in 2017 populairder dan ooit voor bedrijven. Social media analisten, hebben voorspeld dat dit jaar $35 Miljard zal worden uitgegeven aan deze vorm van marketing. Deze berekening komt uit de jaren hiervoor, deze zijn ieder jaar in een steeds snellere lijn gaan groeien, analisten voorspellen dat dit ook zo zal door blijven groeien.

Ik probeer zeker niet het advies te geven om je traditionele digitale marketing op te heffen. Maar ik kan je vertellen zolang je het goed doet, kan je een prachtig rendement halen uit social media branding. Hieronder ga ik 5 redenen omschrijven waarom.

Betaald Social media adverten is noodzaak als je wil dat je advertentie zichtbaar is op Social media

Organisch verkeer van social media is fijn, en natuurlijk is het nog steeds belangrijk. Echter, wil jij dat je bericht meer mensen bereikt? Dan is het echt belangrijk, om je klaar te stomen voor een betaalde advertentie. Waarom? Nou bijvoorbeeld..

Er zijn meer dan 2 miljoen bedrijven die op Facebook adverteren.

Dat betekent dat wanneer jij iets plaatst op Facebook, je de concurrentie aan gaat met minimaal 2 miljoen andere bedrijven. En dit zijn dan alleen nog de adverterende bedrijven meegerekend. Realistisch gezien, is het onmogelijk om veel personen te bereiken. De enige manier om echt mensen te bereiken is door te betalen voor advertenties. En dit blijft iedere dag lastiger worden door algoritmen die Social media iedere dag ingewikkelder maken.

Social media providers weten dat gebruikers niet willen dat hun Feed pagina constant wordt opgevuld met advertenties. Daarom zijn ze elke dag bezig om advertenties zo aan te passen en gerichter laten verschijnen zodat de gebruiker niet het idee krijgt dat hij wordt lastig gevallen met alleen maar advertenties. Ik weet het… Je denkt nu waar moet ik beginnen? Hoe kan ik ooit zoveel concurrenten verslaan, toch tevoorschijn komen? Begin bij het kijken naar wat jouw publiek precies wil zien. En het gevoel krijgen dat het geen advertentie materiaal is. En geef ze hier heel veel van!

Betaald Social media geeft je de mogelijkheid om zeer specifiek publiek te bereiken.

Het is echt geweldig hoeveel verschillende mogelijkheden jij hebt om het juiste publiek te selecteren via social media. Facebook bijvoorbeeld, je kan het publiek aanpassen op leeftijd, educatie, studie, online activiteiten, tot aan type pagina’s die ze al hebben bekeken.

De types die we hierboven hebben opgenoemd is maar een handje vol van alle mogelijkheden. Zo kan je je advertentie ook alleen richten op mensen die gebruik maken van een Iphone 7, dit is een geweldige optie voor bijvoorbeeld App en Spelletjes ontwikkelaars.

Door deze extreme manier van richten op je publiek, kan je ervan uit gaan dat je bijna geen geld kan verspillen. In plaats van je advertentie maar wat in de rondte te slingeren, en aan iedereen te laten zien, bereik je hier echt precies jouw publiek, dus mensen die echt warmlopen om een aankoop te doen.

Als voorbeeld, laten we zeggen dat jij mannen ondergoed verkoopt, dan zal misschien een enkele vrouw aan aankoop doen, voor haar vriend. Maar de overige  10.000 vrouwen die je bereikt, zullen er misschien wel naar kijken maar de kans op een aankoop is gering. Verkoop je bijvoorbeeld dames ondergoed, dan is het juist precies het publiek dat jij moet hebben.

Deze manier van adverteren is goed voor je zaak in twee opzichten!

Je irriteert mensen niet met een advertentie, waar ze nooit in geïnteresseerd zullen zijn.

En als tweede, je vormt een publiek. Ook al doen ze op dit moment geen aankoop, doordat de advertentie al is voorbij gekomen, en de volgende keer dat deze voorbijkomt zijn ze eerder geneigd om over te gaan tot een aankoop. Je creëert vertrouwen, en bouwt een band op met onbekenden.

Het is een perfecte hulpbron, en kosten-effectief.

Het maken van een Facebook, LinkedIn, Pinterest of Instagram advertentie is niet een ogenblikkelijk proces, maar een proces dat tijd kost. Het kan zijn dat je bij je eerste advertentie een gigantische slag maakt. Maar het kan ook zo zijn dat je drie maanden bezig bent om de juiste instellingen te vinden.

Wat ook een positieve optie is in betaald social media adverteren. Je kan het zelf zo complex en simpel maken als jij zelf wil. Dus wanneer je net begint kan je het heel simpel aanpakken, met basis advertenties, en basis instellingen met publiek.

Op het moment dat je je advertentie hebt opgezet, is het tijd om de cijfer te volgen. En hieruit meerdere test’s uitvoeren door bijvoorbeeld je advertentie te kopiëren en het aan te passen, dus A/B tests uitvoeren en kijken wat het best werkt. Maar dit moet je natuurlijk wel testen.

Social Media expertise helpt, en je zou echt een Social media expert in je team moeten hebben, of een social media marketing bureau inschakelen. Maar je hoeft ook geen expert te zijn, om te beginnen met social media adverteren. Wat nog meer niet hoeft met betaalde social media advertenties, is een groot budget. Per klik betaal je ongeveer vanaf 15 cent. De kosten hangen dus allemaal af van wie en hoeveel mensen jij precies wil bereiken. Wil je 1 miljoen mensen op je website hebben dan zal je diep in de buidel moeten tasten, maar wil je bijvoorbeeld 100 mensen op je website hebben dan kan dit met een paar tientjes.

Je hoeft je geen zorgen te maken, over een factuur van €10.000 euro na een week adverteren.  Je kan de advertentie precies instellen op maximaal budget per dag. Als je bijvoorbeeld in een week maximaal €50,- wil uitgeven. Dan kan je €7,- per dag als maximum instellen, na 7 dagen zit je dan net op de €50,-. Dit is heel erg handig en belangrijk voor vooral kleine ondernemers, die weinig ruimte hebben om meer uit te geven, omdat het er simpelweg niet is.

Conclusie:

Betaald adverteren via social media, is een blijver, en het zal blijven groeien.