Het verschil tussen Facebook Ads en Google Adwords

Misschien heb je al eens geadverteerd via Google Adwords campagnes, en weet je niet precies hoe je Facebook Ads hiermee kan vergelijken. Of misschien heb je in het verleden al eens via Facebook Ads geadverteerd en heb je niet de resultaten gekregen die je had verwacht, en je niet precies weet hoe dat kan.

Het kan helpen te snappen wat de verschillen zijn tussen Facebook en Google Ads, dan kan je inschatten wat de verschillen zijn en waarom het op de ene platform wel lukt en op de andere platform totaal mislukt.

Het grootste verschil: Zoekintentie versus Bewustzijn

Één van de grootste verschillen tussen Google Adwords en Facebook Ads is de zoekintentie. Mensen die op Google zoeken specifiek ergens naar, en Facebook Ads zijn gericht op de interesses van een persoon. Google Adwords vergt een meer gerichte strategie, Facebook Ads gaat om merk bewustzijn.

Wanneer het aankomt op Google, zoekers zijn op een missie. Ze zijn specifiek op zoek naar iets en willen vinden wat ze zoeken. En jij als winkelier bent de persoon die het beste moet laten zien. Experts kunnen hier precies op inspelen en zo mensen bereiken van een gigantische waarde. Mensen die er niet veel van snappen, die vergooien in de meeste gevallen hun geld, en komen van een koude kermis thuis.

Dus wanneer het aankomt op Google adwords, is het doel om de meest gerichte advertentie te tonen aan de wensen van waar de persoon naar zoekt. Door het op deze manier te doen, voldoe je aan de zoekresultaten van de bezoeker en zo je kliks en conversies verhogen.

Facebook Ads

Facebook Ads is anders. Facebook geeft je de mogelijkheid om te adverteren bij mensen die niet specifiek op zoek zijn naar een product. Ze zijn druk bezig met rond kijken naar vriendjes, en leuke filmpjes en roddels. Jouw advertentie verschijnt tussen deze filmpjes en afbeeldingen door op hun tijdlijn, ze zijn niet op zoek naar jouw product maar ze zien het toch voorbij komen.

Dit betekent dat Facebook ads een goede manier is om mensen bewust te maken van jouw product. Als iemand er dan toch in interesseert is zal deze doorgaan naar je pagina en je pagina volgen. Zo leren ze jou kennen, en weten ze dat jij bestaat. Je zal nu een beetje snappen dat Google Adwords perfect is om mensen te bereiken die specifiek op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt, en Facebook Ads goed is om mensen bewust te maken dat jij bestaat en ze bij jou dat product kunnen kopen als ze er binnenkort in geïnteresseerd zouden zijn.

Voordeel Facebook Ads

Het volgende verschil is de kracht van het gericht adverteren. Facebook geeft je de mogelijkheid om op talloze verschillende interesses en statussen je advertentie zo gericht mogelijk te maken. Als je bijvoorbeeld gericht adverteert op een type auto bezitters, kan je zo ver in de details gaan dat je mensen kan bereiken die bepaalde auto pagina’s volgen, of zich bijvoorbeeld bij een Mercedes dealer inchecken. Je kan zo gericht of ongericht adverteren als jij dat wenst, dit is een hele sterke manier om je te richten op je potentiële klanten.

Voordeel van Google Adwords

De voordeel die Google Adwords heeft is de zoek intentie. Je advertentie is niet gericht op iemand om zij interesse te wekken. Nee bij Google Adwords is de bezoeker al voorbij deze fase, en is hij op zoek naar waar hij precies kan vinden wat hij zoekt.

Met Google Adwords kan je op termen bieden en je termen specifiek richten op mensen die al in de koop fase zitten. Je kan met Google Adwords allerlei type mensen vinden, je kan mensen zoeken om meer te leren over fietsen, je kan mensen vinden die willen weten hoe ze een fietsband zelf moeten vervangen. Naast dit kan jij de mensen ook bereiken die op zoek zijn naar iemand die voor hun de fietsband kan vervangen. Dit zijn allemaal types advertenties die afhangen van de termen waarop jij gevonden wil worden.

Wil je alleen de bezoekers ontvangen die willen kopen? Dan moet jij de juiste zin of het juiste woord vinden dat iemand intypt wanneer deze met de intentie loopt om te kopen. Bijvoorbeeld fiets kopen.

Het verschil is kosten per klik.

Op Google Adwords kan een klik wel 100 euro kosten afhangend van hoeveel je concurrenten ervoor betalen. Op Facebook kan je weer adverteren voor 0.20 cent. Bij Facebook hangt dit weer af van target factoren die je instelt voor je advertentie.

Je kan niet precies inschatten wat duurder is, Facebook kan goedkope kosten per klik hebben, maar het aantal conversies kunnen minder dan bij Google zijn. Als je bij Google Adwords bijvoorbeeld voor 10 euro per klik betaald en na iedere 10e klik is er een conversie. Je kan aan de hand van het aantal verkopen, en de winstmarge die jij hebt op je producten, berekenen hoeveel je kan uitgeven per klik.

Je moet allebei de platformen berekenen, en kijken wat het meest winstgevend is. Is een platform niet winstgevend? Dan moet je nog dieper in de materie duiken. Het kan natuurlijk ook zijn dat je doel niet winstgevend is op bepaalde platformen, net als bijvoorbeeld bij Facebook, is het meer een platform om jezelf te tonen aan mensen. Dus dat mensen je leren kennen voor de langere termijn.

Nog een aantal voordelen van Facebook

Voor we een conclusie trekken, er zijn nog een aantal voordelen die je hebt bij het adverteren op Facebook. Het eerste is dat je toegang hebt tot meer klanten. Laten we zeggen dat je met Google meer verdiend per klik, maar na een periode kom je erachter dat je al het maximum aantal personen bereikt die je kan bereiken met de zoekresultaten in jou branche.

Je branche is niet zo groot, dus het aantal mensen die zoeken naar jouw product zal ook niet zo heel groot zijn. Je kan het hierbij laten, en het maar accepteren dat er zo weinig resultaten zijn. Of je kan uitbreiden en ook investeren in Facebook Ads. Dit is niet alleen de bedoeling voor Facebook Ads hoor, het is eigenlijk de bedoeling om allerlei types marketing in te zetten, omdat je niet alles kan halen uit één kanaal. Daarom is het goed om meerdere platformen uit te testen en niet alleen Google Adwords en Facebook.

Het laatste voordeel dat Facebook heeft is de sterke retargeting campagne die je kan inzetten. Google heeft dit ook, alleen gaan er verhalen rond dat Facebook betere cijfers haalt uit retargeting. Dit hoeft niet perse maar het is een algemene uitkomst.

De verschillen samengevat

Hier is een snelle samenvatting van de verschillen tussen de twee advertentie platformen.

  1. Google Adwords is geweldig om klanten te bereiken die rondlopen met een hoge koop intentie. Je betaald misschien wat meer per klik, maar je bereikt precies wie je wil bereiken. Je kan zelf kiezen of je adverteert voor iemand die aan het orienteren is of iemand die al uitgeorienteerd is en over wil gaan tot aankoop.
  2. Facebook Ads biedt een sterke target methodes. Je kan mensen bereiken die je merk of product niet eens kennen, ook al zijn ze niet op zoek naar jouw product maar je kan ze wel laten zien dat je bestaat. Dit is goed om meer bekendheid te genereren en interesse te wekken. Facebook biedt naast dit ook een gigantisch aantal mensen die je kan bereiken voor een hele lage prijs. Voor bepaalde type bedrijven is dit geweldig niet iedereen kan hiervan profiteren natuurlijk.

Als je alleen gewend bent te adverteren met Adwords, dan raad ik je aan om Facebook marketing uit te proberen. Heel veel adverteerders zien een een hele goede uitkomst, en het is een goede manier om je advertentie budget uit te breiden.

Ertegenover staat ook weer heb je alleen Facebook Ads ingezet? Probeer Google Adwords eens uit, je kan de juiste mensen ermee bereiken. Je betaald meer maar je kan er ook meer uit halen.