toekomst zoekmachine adverteren en waarom jij moet innoveren

Bij effectief zoekmachine adverteren draait het allemaal om het juiste bericht, aan de juiste persoon te leveren, en het liefst op het juiste moment. Het gaat om het beantwoorden van mensen hun vragen. Op precies het moment dat ze ernaar zoeken, zo bereik je precies het juiste type mensen.

De technologie achter het adverteren blijft steeds evolueren. Dus de mogelijkheid voor jou om dit te bereiken is dichter bij de hand dan voorheen. Maar daarentegen is weer de verwachting van gebruikers flink gestegen, omdat er al zoveel concurrenten zijn die een ongekend goede ervaring leveren, dus is het bij jou ook het geval dat je goede ervaringen moet leveren anders zijn ze zo weer weg. Hoe dieper we gaan in de digitale revolutie, hoe meer je te weten komt over de verwachtingen van zoekresultaten, en hoe de mensen zich gedragen bij gerichte zoekresultaten.

Real-time verwachtingen, personalisatie en data

Mensen willen informatie en dat willen ze direct op het moment dat ze het nodig hebben. En met het gigantische aanbod aan data dat nu al beschikbaar is, zal dit alleen maar groeien. Het is steeds meer een norm aan het worden, dat iemand op zijn mobiele telefoon iets op zoekt en direct een real-time antwoord wil hebben, op locatie, referenties, demografische informatie, en noem het allemaal maar op. Gepersonaliseerde advertenties zullen verder gaan dan basis marketing. Gepersonaliseerde advertenties zullen basis marketing overtreffen. De advertenties die je ziet zullen niet alleen gaan over de pagina die je hebt bezocht. Ze zullen allemaal gericht zijn op jouw gedrag, de zoektermen die je gebruikt en je online activiteiten.  Tegenwoordig wordt al gewerkt met Cookies en dit zal alleen maar nog verder uitgebreid worden.

Advertenties zullen gebaseerd worden aan het weer buiten, bij winkels waar je net langs bent gelopen. Dit word ook wel locatie gericht adverteren. Deze type advertenties zullen niet alleen verschijnen in de zoekresultaten maar overal, op pagina’s die je bezoekt, digitale billboards enzovoort.

Grote data is meer dan je email adres en je website historie. Het is je persoonlijke data, je maten, je date historie, het type boeken dat je leest. De advertenties waar je op klikt. De advertenties waar je niet op klikt. Al deze informatie zullen in de toekomst het gericht adverteren veranderen en nog specifieker maken. Het is voor jou als consument een voordeel! Maar voor jou als ondernemer ook! Als consument krijg je precies te zien waar jij interesse in hebt, en als ondernemer bereik je precies wie je moet bereiken.

Een klein voorbeeld bijvoorbeeld. Je vader is jarig, je telefoon zal je eraan herinneren dat je vader jarig is en je moet stoppen bij de bloemist om een bos bloemen mee te nemen. En de bloemist heeft toevallig een specifieke aanbieding, dit is gerichte marketing.

Zoeken door middel van inspreken, en multi platform adverteren

zoeken door middel van inspreken zal de tekst gebaseerde variant van adverteren op de hielen zitten, en adverteerders zullen hierop inspelen. Het vergt een nieuwe aanpak, en het begrijpen van de talen. Maar de basis is er al in Iphone bijvoorbeeld de SIRI, je kan doormidel van inspreken informatie opvragen.

Dan hebben we de mobiele resultaten

het is natuurlijk niet nieuw dat je zal horen dat mobiel zoeken de toekomst is. Maar als adverteerder is het nog belangrijker dan je denkt. 75% van de mensen die iets lokaal op zoeken op hun telefoon, bezoeken een bedrijf in een aantal dagen. Steeds meer en meer mensen starten met zoeken op geografische locatie op hun mobiel.  Er is de mogelijkheid om meer en meer gepersonaliseerde advertentie ervaring te geven.

Het is niet zo dat je alleen op deze resultaten moet inspelen om te winnen. Je moet meerdere platformen inzetten, bijvoorbeeld Facebook, Google Adwords, Twitter advertenties enzovoort.

Zoekmachine advertenties zijn heel ver ontwikkeld in de afgelopen periode, maar de grootste veranderingen zijn nog onderweg! Dingen die nog moeten komen kunnen voorspeld worden, aan de hand van de trends en innovaties die je tegenwoordig ziet langskomen. Ben jij al klaar voor gericht en gepersonaliseerd adverteren?