>Social media marketing de 20 grootste vragen beantwoord
Social media marketing de 20 grootste vragen beantwoord 2017-11-27T15:49:16+00:00

Social media marketing de 20 grootste vragen beantwoord

Veel bedrijven lopen nog rond met vragen op het gebied van digitale marketing. Er komen vaak verschillende vragen binnen over online marketing. Daarom leek het mij handig om al deze vragen op te sommen en één voor één te beantwoorden. Zonder verder te gaan zal ik maar gelijk beginnen aan de  meest gestelde vragen over Social Media Marketing.

social media marketing1. Kan social media marketing mijn bedrijf echt helpen?

Zeker weten! Het is talloze keren bewezen en bewezen, bedrijf na bedrijf die gigantische successen hebben geboekt met social media marketing. In feite, kan het tegenwoordig schadelijk zijn om niet zichtbaar te zijn op social media. Anno 2017 verwachten mensen gewoon dat ieder bedrijf minstens op social media beschikbaar is.

2. Wat zijn de voordelen van social media marketing voor mijn bedrijf?

Of je bedrijf ervan profiteert of niet, social media marketing is niet alleen het bereiken van mensen, het is ook een manier van communiceren. Je bent op deze manier ook makkelijk bereikbaar voor bijvoorbeeld reacties en vragen. Via social media kan jij een relatie opbouwen met potentiële klanten, om de stap naar een aankoop nog gemakkelijker voor ze te maken.

3. Hoe moet ik als bedrijf social media marketing meten?

Het is precies hetzelfde als alle andere soorten bezoekers. Je kan deze ook meten, aan de hand van de actie die ze verrichten. Schrijven ze zich in voor je nieuwsbrief? Doen ze een aankoop? Of kijken ze gewoon even rond en verlaten ze jouw pagina. Door het tellen van het aantal fans en volgers die je hebt kan je begrijpen hoeveel mensen je kan bereiken via jouw kanaal. Maar aan het eind van de rit gaat het om de kwaliteit van jouw volgers, hoeveel bezoeken daadwerkelijk jouw website, hoeveel worden er uiteindelijk klanten.

4. Hoeveel kost social media marketing eigenlijk? En wat verdien je eraan?

Laat één ding duidelijk zijn, social media marketing is nooit gratis. Allereerst stop je er veel van jouw eigen waardevolle tijd in, of je geeft het uit handen, en dit kost natuurlijk geld.  Dan hebben we het hier nog over gratis marketing, ook is er de mogelijkheid om betaalt te adverteren. De sleutel tot succes is de juiste balans vinden tussen de kosten en de uitkomsten. Het gaat hierom om het beoogde doel dat je wil bereiken, wil je meer verkopen? Meer email inschrijvingen? of wil je meer volgers? Het gaat hier om wat jij eruit wil halen, behaal jij het beoogde doel met het ingestelde budget.

5. Op welke sociale media moet ik zichtbaar zijn?

Er is geen duidelijk antwoord op deze vraag, omdat je precies zichtbaar moet zijn waar jouw klanten zich bevinden. Ieder soort bedrijf heeft zijn eigen soort klanten. De ene besteed zijn meeste tijd op Facebook, terwijl de ene zich de hele dag op LinkedIn bevindt, sommige verdelen hun tijd over meerdere sociale media. Dus bekijk waar jouw klanten zich bevinden en volg ze daar.

6. Heeft mijn bedrijf een blog nodig voor social media marketing

Nee het hoeft niet, maar het is een echte aanrader! Naast al de voordelen, laat je potentiële klanten ook zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Ook voorzie je zoekmachines met  zoekwoordrijke tekst. Een blog is een dus een hele goede keus. Één van de meest effectieve manieren om nieuwe blog artikelen te posten op social media, is door een link naar een nieuwe artikel te plaatsen. Zonder iedere keer nieuw vers content zal je niet veel te bespreken hebben met potentiële klanten via sociale media. Dus zal er ook niet veel verkeer richting jouw website komen.

7. Is social media marketing beter voor B2C of B2B Bedrijven?

Het is voor allebei even goed, alleen is het verschil dat bij B2C, het niet perse zakelijke artikelen hoeven te zijn. Het kan veel speelser. Bij B2B daarentegen, moeten artikelen een veel zakelijkere uitstraling hebben, en waardevolle grafieken bijvoorbeeld. Content dat in het vakgebied echt vaan waarde is. Bij B2C, kan het veel persoonlijker en minder zakelijk.

8. Hoe moet ik Facebook gebruiken voor marketing?

Simpel, Facebook is een platform met meer dan een miljard mensen wereldwijd. Gebruik het om verbinding te creëren met jouw publiek. De manier waarop jij content plaatst, kan je niet aan de hand van een richtlijn doen. Het is allemaal branche bepalend, iedere branche heeft zijn eigen manier van benadering.

9. Hoe moet ik Twitter gebruiken voor marketing?

Twitter heeft iets minder gebruikers dan Facebook, maar iets minder betekent dat het hier nog steeds gaat om honderden miljoenen. Dus meer dan genoeg om klanten te vinden. Twitter is een stuk lastiger, door het maximale aantal woorden in een Tweet. Daarom is een afbeelding belangrijk, deze zegt vaak meer dan woorden, en een stukje tekst als kers op de taart. Dan moet het helemaal goed komen.

10. Hoe moet ik LinkedIn gebruiken voor marketing

LinkedIn is net als Twitter niet zo groot als Facebook maar toch meer dan een half miljard gebruikers. Het is een goede plek om je kennis te delen met de wereld, en belangrijker nog het is een goede plek om in groepen mee te discussiëren over jouw branche, en vragen van mensen te beantwoorden. Zo zien mensen dat jij kennis hebt, en bereid bent om te helpen, mensen waarderen dit en zullen jou zeker aanraden, en misschien wel inhuren als ze je nodig hebben.

11. En Google+ dan?

Google+ begon ooit als een potentieel hele goede social media platform, maar het is nooit geworden wat ervan was verwacht. Hoewel Google heel veel gebruikers heeft, maar toch zijn er weinig die gebruik maken van Google+. Het kan wat opleveren natuurlijk.

12. Youtube!

Youtube is een social media platform wat vandaag de dag wel de nummer #1 te noemen is op het gebied van video’s! Er worden 5 miljard filmpjes gemiddeld per dag bekeken. Youtube is een goede platform om jouw bedrijf imago op te krikken met bijvoorbeeld promo filmpjes van jullie bedrijf, en hoe jullie te werk gaan, of misschien hoe je iets in elkaar zet. Je kan het zo gek maken als jij zelf wil!

13. Is samenwerken belangrijk op het gebied van social media marketing?

Samenwerken met andere bloggers is een hele effectieve manier van samenwerken, ook wel gast bloggen genoemd. Kom in contact met andere bloggers in jouw branche, en bouw een relatie op, door bijvoorbeeld te helpen met het promoten van de content op hun website. Bloggers zijn heel erg behulpzaam op dit gebied, dus geef, geef, geef! Door te geven vergroot je de kans dat bloggers jou ook aanraden bij anderen. En als mensen via sociale media zien dat jij verbonden bent met experts in jouw branche wordt jij automatisch ook als expert gezien. Dus geef!!!! En je zal het tien dubbele terug krijgen.

14. Hoe kan ik de controle over mijn merk overnemen via social media marketing

De controle overnemen is onmogelijk, vooral als je een groot merk bent. Social media is zo groot en hoe groter jouw naam, hoe meer mensen er over je gaan praten. Er is geen controle te krijgen over de reacties, en opmerkingen van mensen. Wat jij wel kan doen, en zeker moet doen! Is meepraten in gesprekken, zijn het positieve gesprekken, toon waardering. Zijn het negatieve reacties? Ga dan het gesprek aan en draai het negatieve idee om en zorg ervoor dat de persoon die eerst zo negatief was weer positief wordt. Mensen zien dit, en zullen sneller het idee krijgen dat het om een misverstand gaat. En dat het opgelost wordt of opgelost is op een goede manier. Dit wekt vertrouwen.

15. Moet iedere afdeling van mijn bedrijf een eigen account krijgen?

Een bedrijf hoeft zijn social media activiteiten niet allemaal vanaf hetzelfde account te sturen. Maar het moet wel gecoördineerd gaan, en dat kan een gigantische opgave zijn, als iedere afdeling zijn eigen Tweets rond stuurt. Probeer een duidelijke en overzichtelijke manier te vinden om dit zo goed en overzichtelijk mogelijk te doen. Lukt het niet? Ga dan gewoon terug naar één account.

16. Welk type social media content zorgt voor de beste conversie?

Dit hangt helemaal af van je branche en jouw publiek. Om erachter te komen moet je verschillende tests uitvoeren. Blijf testen tot je hebt gevonden hoe je het moet aanpakken. En dan kan je er helemaal voor gaan. Doe je dit niet? Dan zal je misschien wel je hele budget vergooien.

17. Hoeveel tijd moet ik in Social media marketing stoppen per week?

De timing van je berichten is heel belangrijk. Het goede nieuws is dat je door gebruik te maken van social media, jouw publiek precies kan bereiken op het juiste moment, en ook echt real-time. Naast deze manier is er ook de manier om geautomatiseerde berichten te laten plaatsen. Bij deze manier van posten blijft het toch lastig, om reacties te bekijken en eventueel zelf erop te reageren.

Door alle activiteiten en stappen die je moet nemen, afbeeldingen, teksten, posten, van berichten, en het reageren op vragen en commentaar van mensen. Kan dit echt een full-time baan zijn. Dit hangt er ook weer vanaf wat de omvang van jouw bedrijf is. Als je er echt geen tijd voor hebt besteed het uit.

18. Hoelang duurt het voordat ik resultaten zie van social media marketing?

Door de constante veranderingen, hangt dit van van verschillende factoren. Die allemaal van jou afhangen. Hoeveel tijd stop jij in social media? Hoe groot is jouw budget? Wie is jouw publiek, Wat is jouw strategie? Maak jij gebruik van betaald adverteren, dan kan je in één dat 100.000 mensen bereiken die je account overspoelen. Maar het beste is uit te gaan van een marathon en niet van een race.

Neem de tijd, iedere dag is een nieuwe dag om een kleine stap vooruit te maken op het gebied van social media marketing. Een snelle groei kan ook een snelle val betekenen.

19. Wat zijn de meest gemaakte social media marketing fouten?

Één van de grootste fouten is niet consistent posten. Maar zomaar random berichten plaatsen, en niet reageren, wanneer klanten de conversatie aan gaan. Een tweede fout is social media gebruiken om alleen jouw zegje te doen, en weer weg gaan zonder de discussie en het gesprek aan te gaan met jouw publiek. Dit geeft jouw publiek niet de zin om jouw bericht te delen, maak ze warm om jouw bericht te delen en te liken!

20. Wat zijn basis tips voor social media succes?

plaats constant nieuwe artikelen, laat jouw passie overkomen via jouw berichte. Ga het gesprek aan en reageer altijd op berichten. Beantwoord vragen. Moedig je publiek aan om zich aan jouw te binden. En mijn laatste tip Geef! Geef gratis content aan je bezoekers, zonder te proberen te verkopen, en wees creatief. Geef content weg waar mensen echt hun tijd aan willen geven! Lees meer over content marketing.