Home Pagina of Landingspagina?

Waar moet ik betaald verkeer naartoe sturen voor een hogere conversie?

Laten we direct een statement maken, als je al je betaald verkeer richting je home pagina stuurt. Is dit in 9 van de 10 gevallen weggegooid geld. Het kan beter. Conversie ontstaat door een landingspagina, je home pagina behoort niet tot een landingspagina. Waarom? Je home pagina is een algemene gedeelte, dit kunnen we de hal van je website noemen. Van hieruit springen bezoekers naar de rest van je website. Een landingspagina is een eindpunt, dit is waar je bezoekers moeten eindigen. Laten we hier een stuk dieper in gaan.

Waar je naartoe moet  en hoe je er komt.

Beeld je in, je belt naar een reisbureau voor een zonnige vakantie, aan een mooi strand met palmbomen. Je reisbureau zegt je, ik weet precies waar jij naartoe moet! Je wordt opgehaald en vertrekt naar je zonvakantie!

Maar in plaats van de zonvakantie word je gedropt ergens op een vliegveld, en je wordt overgelaten aan je lot waar je alle kanten op kan? Je denkt nu maar dat is toch normaal ik moet op het vliegtuig? Dat terzijde, je kan een advertentie en je website precies zien als jou en je reisbureau, maar dan is het zo dat bij een advertentie het niet de bedoeling is dat je eindigt op een plek net als de home pagina, waar je nog de route moet zoeken. Jij moet de reisbureau zijn in dit geval en je bezoeker direct naar zijn zonvakantie toe brengen, de landingspagina in dit geval.

Anders is deze bezoeker ook weer net zo snel weg, en vindt die wel een betere reisbureau die hem brengt naar zijn zonvakantie.

Het gaat om voornemen, intentie en richting.

Iedere bezoeker die op een advertentie klikt, en naar je website toe komt, heeft een soort voornemen. Dit is bij iedere bezoeker natuurlijk een andere fase. Hieronder zijn een aantal fases van de voornemens.

  1. Onbewust – Dit is de eerste fase van een bezoeker, deze weet eigenlijk niet wat die zoekt, kijkt maar wat rond.
  2. Bewust – Dit is de fase dat een bezoeker zich bewust is van een probleem maar hij weet nog niet precies wat het is en wat die nodig heeft.
  3. Oplossingsbewust – Dit is de fase waarin de bezoeker zich bewust is dat die toe is aan een vakantie, maar hij weet nog niet waar die allemaal naartoe kan, de zon, sneeuw, of gewoon het platteland.
  4. Bewust van de mogelijkheden – In deze fase weet de bezoeker precies waar die naartoe kan New York? Spanje? Antarctica? Hij weet precies wat de mogelijkheden zijn maar is er nog niet uit wat die precies gaat doen.
  5. Keuze bewust – In deze fase is de klant zich precies bewust wat hij wil, alleen zoekt hij nog de juiste reisbureau om zijn reis te laten leiden.

Wat heeft dit te maken met betaald verkeer? Twee dingen.

1. Je moet je bewust zijn in welke fase een klant zich bevind voor je hem naar je website toe leid.

2. Door bewust in de gaan op de fase waar een klant zich in bevind, kan jij precies een advertentie richten op de klant zijn kennis en behoeften. En je weet precies wanneer je inhaakt, en wat je de klant nog duidelijk moet maken, en wat al duidelijk is.

Niet alleen je advertentie, maar alle pagina’s waar je je bezoeker naartoe stuurt moeten de bezoeker naar de laatste fase toe brengen. Komt de bezoeker nog op je website zonder precies te weten waar die naartoe wil? Leid hem dan eerst door de mogelijkheden, maak alle soorten vakanties duidelijk. Help de klant zijn keus maken, en uiteindelijk is het de bedoeling dat de klant zijn portemonnee trekt en gaat betalen.

Dus welke pagina denk je dat dit beter doet? Een home pagina, of een landingspagina gericht op een specifieke soort bezoeker?….

Waarom reclametekst schrijvers het haten om homepagina teksten te schrijven.

De meeste denken, ik heb een home pagina met mijn product erop, door mijn verkeer erheen te sturen maken we onze bezoekers product bewust. Plus er staat duidelijk aangegeven wat wij te bieden hebben. En dit zal de bezoeker wel helpen zijn aankoop te doen, het is de ultieme landingspagina.

Goed punt. Maar onthou dat je doel conversie is. Door je bezoeker te vertellen dat New York de perfecte plek is betekent niet dat hij de ticket boekt. Ook al landen bezoekers op je Home pagina, laat ik duidelijk zeggen, je home pagina is niet je landingspagina. Home pagina’s is de hal naar alle andere pagina’s, deze pagina is voor mensen die in iedere fase zitten, en zo alle kanten op moeten kunnen.

Maar een landingspagina is een pagina die precies op maat gemaakt is voor conversie. Ze worden op een specifieke manier geschreven, en ontworpen, om iedere aankoop of inschrijving uit de klant te trekken.

De regel voor een landingspagina, is een pagina schrijven die precies gericht is op één type lezer, het type lezer die echt geïnteresseerd is! Als er een paardenliefhebber die zoekt naar paarden op de pagina komt, dan is die net zo snel weer weg. En dit is precies wat jij wil hebben, deze bezoeker zal nooit overgaan tot een aankoop.

Dit is de reden waarom een home pagina niet als landingspagina gebruikt kan worden, omdat de home pagina voor iedereen is, en nergens dieper in de materie gaat.

Focus specifiek, niet op rommel

Het echte probleem met bezoekers sturen naar je home pagina, een onderdeel van verantwoordelijkheid om je bezoeker door je website heen te brengen, jij moet ervoor zorgen dat ze je landingspagina vinden. Jij zorgt voor de conversie op je website.

Een bezoeker weet precies welk probleem hij heeft, en zoekt een oplossing. Hij typt in op google “hoe moet ik autorijden”, en hij komt een advertentie tegen met “Leer nu autorijden!” Wat verwacht hij als hij erop klikt? Hij verwacht direct te zien hoe die auto moet rijden, hij verwacht niet op een pagina terecht te komen met allemaal links naar een schakelbak, motorolie, fietsbanden, noem het allemaal maar op.

Hoe specifieker de pagina is waar je klant op terecht komt hoe sneller deze klant over gaat tot aan aankoop. Je springt in feite precies in de discussie die de bezoeker in zijn hoofd heeft. In welke fase ze zich ook bevinden, jij moet ze erdoorheen leiden.

Geef ze wat ze willen. De eerste pagina die ze tegen komen speelt een belangrijke rol in de keus die ze maken, en of ze de keus maken om bij jou te kopen.

Eindconclusie

Als jij je betaalde verkeer naar je home pagina stuurt, verspil je in 99% van het geval je geld. Natuurlijk niet 100% er zit altijd een uitzonderlijk geval die het ondanks dit feit toch goed doet.

Je home pagina heeft het doel als centraal punt te fungeren. Ga je voor betaalde advertenties, ga dan voor een specifieke pagina gericht op conversie.