>Hoe haal je het meest uit betaald Social Media adverteren
Hoe haal je het meest uit betaald Social Media adverteren 2017-11-27T15:49:18+00:00

Hoe haal je het meest uit betaald Social Media adverteren

Kwaliteits-content, werken met bekende personen, en video’s strategisch inzetten, zijn allemaal grote elementen van iedere marketing strategie. Ook al zijn deze concepten er al talloze jaren, maar de ontwikkeling die deze strategieën hebben gemaakt zijn nog maar recent. Ondanks het feit dat de ontwikkelingen vooruit gaan, blijft de basis nog steeds precies hetzelfde, gericht op normale mensen, via bekende personen kan je deze goed bereiken en een indruk maken.

Er is ook een basis strategie die al honderden jaren nog steeds hetzelfde is. De strategie van betalen, om zichtbaar te zijn. Betaald adverteren. Ongeveer 300 jaar om precies te zijn, dit was de eerste keer dat er in een Amerikaanse krant een advertentie verscheen. Al is de basis nog hetzelfde, zijn advertenties gigantisch veel veranderd, ze zien er niet meer uit als in 1700, of in 2000.

Platformen zijn gigantisch veel veranderd, publiek is veel ingewikkelder geworden, en het wordt steeds lastiger om het juiste publiek te bereiken. Kijk bijvoorbeeld naar Digitaal adverteren.

  • Een aantal jaar geleden kon je niet via Instagram adverteren.
  • Een aantal jaar daarvoor is Twitter pas begonnen met een advertentie vorm.

Vandaag de dag kan je op bijna iedere virtuele platform adverteren, en steeds accurater en gerichter. Het is op deze manier voor bijna iedereen mogelijk om bezoekers te trekken.

Met alle potentie achter betaalde social media advertenties, wil je er zeker van zijn dat je er het meest uit haalt. Hieronder zijn een aantal tips om de resultaten van je betaalde advertenties te maximaliseren.

Kies de passende Social media platform

Zoals bij iedere vorm van digitaal adverteren moet je selectief zijn. Het is bijvoorbeeld nutteloos om op Facebook te gaan als je toch niet regelmatig iets plaatst. Of bijvoorbeeld op Pinterest of Instagram te gaan als je niet veel met afbeeldingen doet. Je betaald er uiteindelijk voor.

Iedere marketing professional, is er zeker van dat bijvoorbeeld Facebook de hoogste Return on Investment heeft. Het is ook duidelijk aan cijfers uit 2016 te zien dan dit ook echt klopt. Dit haalt niet weg dat andere Sociale Media goed zijn, Instagram en Twitter bijvoorbeeld hebben ook een superhoge ROI. En het blijft steeds verder groeien.

roi-per-social-media-netwerk

Naast Facebook, heb je ook nog andere keuzes, maar welke kies jij? Dit hangt allemaal af van wie jou publiek precies is, en wat jouw strategie wordt. Wil je vooral teksten aanbieden? Of wil je je meer richten op animatie filmpjes, of afbeeldingen. Ga jij je vooral richten op Consumenten of op bedrijven? Als jij je vooral gaat richten op bedrijven dan is het slim om je te focussen op LinkedIn, omdat je hier simpelweg de meeste zakelijke klanten gaat vinden.

Wil jij je bijvoorbeeld vooral richten op jongeren? Dan is Snapchat een hele goede, omdat snapchat erg populair is onder jongeren. Heb jij veel Afbeeldingen, en video’s? Dan kunnen Pinterest en Instagram, hele goede resultaten binnen halen. Bij Instagram en Pinterest draait het allemaal om afbeeldingen, dus heb je vooral tekst? Dan zal je niet echt veel bereiken op deze platformen.

Richt! Richt! Richt! En richt nog meer!

Sociale advertentie platvormen zijn zo ver in het segmenteren van gebruikers, dat jij je advertentie extreem specifiek van richten. Het klinkt alsof je steeds minder klanten over houdt, en mensen buiten sluit. Dat is ook zo! En dat is heel goed, hoe meer mensen je uit sluit, hoe meer echte klanten je zult bereiken. Je bent de specifieke van de minder specifieke aan het scheiden.

Op deze manier hoef je geen geld te verspillen aan de mensen die je advertentie toch niet interessant vinden, zo verspil je geen advertentie tegoed. Vergeleken bij een advertentie langs de snelweg, was het zo dat het hopen dat je de juiste mensen bereikt. Met deze vorm van adverteren is dat niet zo, je kunt precies bereiken wie je wil bereiken. En dat is het enige waar jij voor betaald.

Bij Sociale media kan je kiezen uit bijvoorbeeld :

  • Demografie – Dit betekent dat je kan selecteren op studie, inkomen, leefstijl, politieke gedachten, baan.
  • Interesse – Facebook bekijkt aan de hand van de gebruiker zijn activiteiten welke interesses deze persoon heeft. Je kan selecteren of de persoon van Voedsel houd, sporten, kleding, winkelen, enzovoort
  • Gedrag – Dit is de interactie van de persoon op Facebook bijvoorbeeld, dit betekent dat Facebook alle activiteiten, van een goed doel, een nieuwe auto kopen.

Door deze dingen kan je hoe jij jouw advertentie richt. Je wil natuurlijk nooit potentiële klanten missen, maar het is beter deze klanten te missen, omdat ze simpelweg teveel kosten. Hoe gerichter jij adverteert hoe minder een klant kost, je kan het ook ongericht doen. Dan kan je zo €50,- betalen per klant, terwijl je aan de klant €10,- verdient. Door gerichter te gaan, kost zo een klant je bijvoorbeeld €5,-.