>Hoe gebruik je Facebook voor een lokale zaak
Hoe gebruik je Facebook voor een lokale zaak 2017-11-27T15:49:18+00:00

Hoe gebruik je Facebook voor een lokale zaak

Ben je op zoek naar een betere, en effectieve manier om je lokale bedrijf te promoten? Heb je al geprobeerd om op Google en Facebook te adverteren en voelde het alsof je geld weg gooide? Nou dan ben je op de juiste pagina beland.

In dit artikel ga ik uitleggen waarom Facebook Ads zeker voor lokale bedrijven werken, en hoe jij zelf ook een lokale bedrijf in de schijnwerpers kan zetten.

1. Producten die mensen vaak en lokaal kopen zoeken worden niet gezocht op Google, bijvoorbeeld aardappelen.

De eerste plek waar lokale bedrijven adverteren is Google. Voor sommigen is dit goed maar voor sommige type bedrijven heeft dit geen enkele toegevoegde waarde. Als mensen bijvoorbeeld hun groenten gaan kopen, dan zoeken ze niet op Google, maar gaan ze naar de dichts bijzijnde bekende groenteboer.

Dus met lokaal Facebook adverteren kan je hier heel goed in springen, je kan bij mensen in de buurt op hun Facebook pagina verschijnen, met jouw groente winkel.

2. Je kan je simpel richten op mensen binnen een bepaalde geografische omgeving.

Facebook geeft je de mogelijkheid om je Advertenties precies te richten op een bepaalde postcode, of stad. Dit maakt het voor jou simpel, om bijvoorbeeld iedereen binnen een straal van 1 kilometer om je heen te bereiken.

3. Je kan aanbiedingen en Coupons promoten.

Je kan via Facebook mensen bereiken met je aanbiedingen, en speciale coupon codes die precies gericht zijn op het publiek dat jij wil bereiken. Je kan bijvoorbeeld voor iedere postcode een aparte coupon code opstellen, en bijhouden hoeveel er van beide coupon codes bij je langs zijn geweest.

4. Je kan je advertentie ook weer richten op mensen die al hebben gekocht.

Je kan door een email adres van een klant of telefoonnummer. Via Facebook weer een advertentie richten op deze klanten, omdat dit al klanten zijn, zullen ze zich sneller tot je aangesloten voelen, en zal de advertentie niet zo snel overkomen als een advertentie.

Succesvolle lokale campagne voorbeeld:

Dit voorbeeld gaat over een doe het zelf zaak, doe het zelf accessoires worden meestal niet online gekocht, maar mensen gaan meestal naar de Praxis of Gamma, die zijn overal te vinden.

Ze hebben al eens een advertentie geplaatst in de lokale krant, en op TV. Nu waren ze op zoek naar een goedkoper en gerichter alternatief. Het bedrijf kwam bij Facebook Ads terecht. Ze hebben een speciale weekend aanbieding ingesteld die speciaal gericht was op mensen binnen een straal van 70 kilometer rondom hun winkel. Over een periode van 1 jaar, heeft de winkel zijn verkopen met 15% laten groeien en advertentie budget is 25% minder geworden!

Hoe kan je Facebook Ads gebruiken voor je lokale bedrijf.

De meest effectieve manier om nieuwe bezoekers te krijgen met Facebook Ads, is door ze iets waardevols te geven. Een gratis Tutorial, een kortingscode… In plaats van bij Google Adwords, zijn mensen niet gericht aan het zoeken naar de producten die jij aanbied. Met Facebook is het juist zo dat je de mensen moet inpakken. Deze manier van adverteren is Google Adwords heel sterk in! en Facebook heeft op dit moment niet de mogelijkheid om je te richten op iemand zijn zoekresultaten.

Facebook heeft in tegenstelling wel interesses, en allerlei andere intenties waarop jij je kan focussen om conversie te halen! Daarom is het slim om eerst een overweging te maken, en te kijken wat wel kan en wat niet.

Verkoop je bijvoorbeeld Lippenstift? Dan is het een hele goede optie om via Facebook advertenties te plaatsen, omdat je meiden kan bereiken, en een kortingsbon kan aanbieden die ze de komende maand kunnen gebruiken. Verkoop je bijvoorbeeld spuitbussen om de muur mee te spuiten? Dan is het een hele lastige klus, en is de kans heel klein dat je direct conversie hieruit kan halen via Facebook.

Via Google Adwords bijvoorbeeld, kan je wel verkopen omdat mensen echt zoeken naar een spuitbus om de muur mee te verven. Lippenstift worden meer bij een lokale of bekende winkel gekocht.

Je kan in plaats van een product direct te promoten, is het slim om mensen de waarde te laten inzien, die het mee brengt om op jouw advertentie te klikken. Biedt iets aan dat in de toekomst gebruikt kan worden, mensen gaan vaak niet direct in op je aanbieding, maar ze kunnen op een later moment terug komen en een aankoop doen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je hun email adres krijgt. Door middel van een email lijst van mogelijk geïnteresseerden, kan je een klant op een later moment altijd nog warm krijgen om toch een aankoop te verrichten.

Nu we hebben gezien hoe je je bedrijf niet moet positioneren op Facebook, gaan we 3 stappen opsommen die je laten zien hoe het wel moet.

1. richt je op het juiste publiek.

Voor lokale bedrijven heeft Facebook een hele belangrijke optie, geografisch adverteren, zo kan je mensen op iedere locatie kan bereiken. Als tweede kan je ook gericht adverteren op mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten, en de precieze leeftijd kiezen van de bezoekers. Het is simpeler, om Look-a-like publiek te bereiken, door een email lijst te uploaden, zo gaat Facebook zelf te werk en publiek voor je zoeken. Maar dan moet je al wel een klanten kring hebben.

Je richten op Look-a-like publiek, geeft je de mogelijkheid om je te richten op mensen die hetzelfde zijn als je huidige klanten. Dit maakt het makkelijk voor jou om nieuwe mensen te vinden. Je bespaard hiermee urenlang denken en zoeken naar de juiste opties. De interesses, locaties, leeftijd enzovoort.. Worden hier allemaal mee doorgenomen door het systeem van Facebook en aan de hand hiervan word publiek geselecteerd

2. Geef mensen een reden om te klikken

Zoals eerder aangegeven, moet je mensen hoe gevoelige snaar raken, en mensen een reden geven om te klikken op je advertentie. Mensen hebben niet de intentie om iets te kopen, dus geef ze toch een reden om je advertentie te bekijken en misschien hun email adres achter te laten zodat je ze achteraf kan bereiken per mail.

Deel bijvoorbeeld een Coupon code uit! Het hoeft niet te gek met een Coupon van 80% korting maar 20% is perfect. En geef mensen de tijd, dus niet dezelfde dag, maar geef de coupon bijvoorbeeld twee weken.

3. Hou je Facebook Ads bij.

Nu is het tijd om je advertentie bij te houden, hier komen Facebook Ads manager, en Google Analytics goed van pas. Je kan door deze twee programma’s te combineren, perfect bijhouden wat er gebeurd, zowel real time als achteraf. Je kan precies volgen welke stappen mensen hebben gezet, en hoe ze op je website navigeren, mensen zijn net mieren, zodra ze eenmaal binnen zijn gaan ze alle kanten op. Het is aan jou om ze op de juiste route te houden.

Een belangrijk getal waar jij je op moet focussen is de kosten per conversie. Door dit bij te houden, weet je precies wat het kost om een klant binnen te halen via Facebook, en kan je aan de hand van deze cijfers je advertentie aanpassen. Is je winst hoger dan de prijs die je betaal voor een advertentie? Dan zit je goed en moet je meer geld inzetten!

4. Optimaliseer je Facebook Advertenties

Als jij net als mij bent betekent het dat je nooit tevreden bent met de huidige ROI (Return on invest) van je website. Je wilt altijd manieren zoeken om je conversie te verhogen. Dus hoe optimaliseer je je Facebook advertentie om de hoogste ROI eruit te halen? Test, test en blijf testen!

A/B tests uitvoeren, is een strategie in de marketing wereld, waarin je twee verschillende versies worden in een tegenovergestelde vorm getest. Deze test is bedoeld om te identificeren welke advertentie het beste werkt, en de meeste conversie kan realiseren. Hoe kan je A/B tests uitvoeren met je Facebook campagne.

Je kan meerdere campagnes maken, en testen met verschillende opschriften, en daarna met verschillende gevarieerde afbeeldingen. Zo kan je zien welke combinatie afbeelding met opschrift het beste scoort. Ik raad je aan om twee tegelijk te testen, en niet meer verschillende advertenties. Je kan meer variaties tegelijk uit testen, maar dit kost je meer tijd en geld. Als je het geld en de tijd ervoor hebt, zou ik zeggen ga ervoor!

Belangrijke variabelen in A/B tests.

 

Opschrift : Dit is de dikke tekst boven aan je Facebook advertentie. Dit is het belangrijkste onderdeel van je advertentie om mensen over te halen te klikken. De beschrijving kan helpen, maar de meeste mensen kijken vaak alleen naar de opschrift, is deze interessant?

Afbeelding : De afbeelding laat je advertentie opvallen. Als je een aandacht trekkende afbeelding hebt zul je snel mensen hun aandacht krijgen.

Landingspagina : Dit is een lastige, maar hele belangrijke. Deze zorgt ervoor of je Facebook campagne faalt of slaagt. Is de pagina waar je Facebook campagne naartoe leid goed ingesteld?

3. Ga de inschrijver achterna met E-mails.

Ook al heeft iemand via Facebook een Coupon bemachtigt, betekent dit niet dat het automatisch een verkoop is. Een persoon kan simpel plannen om de coupon op een later moment te gebruiken, maar het vergeten. Dus wat doe je hieraan? Je moet erachteraan gaan en de persoon herinneren, en geïnteresseerd houden in jouw product of bedrijf. Je kan dit doen door e-mails achteraf te versturen en de persoon iedere keer op de hoogte houden, maar wordt hier weer niet te irritant mee.