>Google Analytics 20 mogelijkheden die je niet had verwacht
Google Analytics 20 mogelijkheden die je niet had verwacht 2017-11-27T15:49:18+00:00

Google Analytics 20 mogelijkheden die je niet had verwacht

In 2017 draait iedere zaak meer om data dan ooit tevoren! Van voorspelde data, tot gegevens gerichte data. Er zijn allerlei soorten data en deze data zijn op allerlei verschillende manieren te gebruiken.

Ook op het gebied van marketing staat data op de eerste plaats. De meest effectieve manier om keuzes te maken op het gebied van marketing, komen allemaal van bezoekersdata, conversie data enzovoort. En waar komt het meest van al deze data vandaan? Google Analytics.

Bijna iedereen weet wel dat je bezoekersdata kan volgen met Google Analytics, maar wat veel mensen niet weten, is dat je met Google Analytics, tot in de diepste details van de data kan gaan. Hier gaan we 20 van de dingen bespreken die Google Analytics kan, en waar jij vast nog niet van wist.

1. Data importeren vanuit andere bronnen.

Vraag je je af waar jij de statistieken van je sociale media marketing, kan volgen? Google Analytics, kan zorgen voor een compleet beeld op één pagina. Wil je alle data van al je bezoekersbronnen? Dan heeft Google Analytics ook een optie om alle data op één pagina te importeren, zo krijg jij alle data op één pagina, en weet jij precies wat waar vandaan komt, en is het ook overzichtelijk om te vergelijken. Dit is vitale informatie om verder te gaan, en juiste keuzes te maken op het gebied van jouw marketing strategie.

2. Real-time data verkeer volgen met Google Analytics.

Hoeveel mensen zijn er momenteel op jouw website? Met Google Analytics kan je precies zien hoeveel mensen, jouw website aan het doorspitten zijn, en je kan ook precies zien waar deze mensen vandaan komen, beland zijn, en welke richting ze op gaan. Dit kan heel erg informatief zijn, vooral als je net begint met een nieuwe manier van marketing kan jij precies volgen, en zien wat het type publiek nou doet.

En het mooiste is nog dat je op het moment dat je bezoekers naar pagina’s toe ziet gaan die niet voor hen bedoeld zijn, jij gelijk je advertentie kan aanpassen.

3. Vindt de geografische locaties waar jouw bezoekers vandaan komen.

Of je je nou richt op internationaal publiek, of je jezelf richt op je eigen regio, Google Analytics kan je precies laten zien waar jouw marketing het meeste impact heeft. Heb je bijvoorbeeld, geflyerd op 5 locaties in Nederland, dan kan jij precies zien welke locatie nou het meeste bezoekers naar je website toe heeft gebracht. Je zal versteld staan hoeveel deze informatie jou kan opleveren. Je kan precies zien wat wel werkt en wat niet, dan kan jij je focus volledig leggen op de locatie die het best converteert.

4. Bekijk welke apparaten jouw bezoekers gebruiken.

Google Analytics geeft je de mogelijkheid om te zien op welk apparaat jouw bezoekers door je website browsen. Deze data kan jou inzicht geven, en aan de hand hiervan kan jij de keus maken of het waardevol is om te investeren in een Mobiel, en Tablet vriendelijke website. Naast deze informatie kan Google Analytics je ook laten zien welk merk en systeem het is. Deze data kan je weer goed gebruiken, om je website te testen op ieder apparaat, en er voor zorgen dat je website op al deze apparaten goed werkt.

5. Inzicht geven in de kanalen die verkeer brengen.

Als je, jezelf afvraagt welke manier van marketing jou nou het meeste en beste verkeer heeft opgeleverd. Google Analytics laat je precies zien welk verkeerd waarvandaan komt, je kan ook precies zien hoeveel minuten ze op je website zijn geweest, en hoever ze allemaal zijn gegaan. Door deze data kan jij je tactiek aanpassen en van richting veranderen met je marketing strategie als dat nodig is.

6. Volg het pad van mensen op jouw website.

Je hebt in je dashboard ook een optie om het gedrag van bezoekers, stap voor stap te volgen van entree tot exit van je website. Doordat jij precies kan zien op welke pagina mensen jouw website hebben betreden, welke ze daarna hebben bekeken, en welke ze weer jouw website hebben verlaten kan jij precies zien welke pagina’s het meest bezoekers aantrekken, en je focus compleet hierop inzetten! Je ziet dan ook gelijk welke pagina’s niet interessant genoeg zijn. Deze kan je dan bijvoorbeeld aanpassen, of als ze niet meer van toepassing zijn verwijderen.

7. Pagina ranking op populariteit.

Je kan ook de best gerankte webpagina’s zien, welke het meest bezocht worden. Of je nou wil zien welke pagina’s de meeste bezoekers hebben getrokken, of dat je de cijfers alleen van de afgelopen maand wil weten. Deze data geven jou een inzicht, van het type data waar jouw publiek het meest waarde aan hecht, en wat ze totaal niet interesseert, dit kan jij dan weer gebruiken om nog gerichter schrijven voor jouw publiek.

8. Volg je e-commerce resultaat.

Dit is een lastige stap om voor elkaar te krijgen, maar zodra je Google Analytics juist hebt verbonden, en ingesteld met je website, kan je precies alle stappen volgen voordat een aankoop is gedaan. Welke producten die per periode het meest verkocht zijn, en waar de bezoekers vandaan kwamen die de aankoop hebben gedaan.

9. Bekijk je conversie resultaten voor andere doelen.

Zodra je ook weer dit goed hebt ingesteld op Google Analytics, zal Google al jouw bezoekers tellen die zijn geconverteerd. Onder conversie kan je niet alleen de personen verstaan die een aankoop doen, het hangt allemaal af van wat jouw doel is, wil je e-mails verzamelen? Dan valt iedere aanmelding onder conversie. Deze resultaten laten precies zien wie en welk verkeer allemaal is geconverteerd.

10. Volg de klikken op je website.

Google Analytics volgt alle klikken, op klik bare onderdelen op je webpagina’s. Zo kan je precies weten welke onderdelen klikken aantrekken, en welke onderdelen helemaal geen aandacht krijgen. Bijvoorbeeld een Call to Action knop, je kan precies volgen welke Call to Action het meest klikken trekt.

11. Segmenteer je verkeer voor meer inzicht.

Je kan ook je verkeer in Google Analytics segmenteren, je kan het verkeerd ook splitsen op bron, of het geconverteerde bezoekers zijn of niet, en nog veel meer. Door het op deze manier te doen, krijg je een veel beter inzicht, in wat groepen bezoekers doen. En welke pagina’s op je website werken, en welke niet werken met welke groep bezoekers.

12. Volg de interesse van je bezoekers.

Je kan niet persoonlijk iedere bezoeker volgend met Google Analytics, maar je kan wel door het volgen van bezoekers, inschatten wat precies hun interesses zijn. Deze data kan bijvoorbeeld gebruikt worden, om weer toe te voegen aan je marketingplan.

13. Bekijk de resultaten van je langere periode marketing campagnes.

Of het een betaalde Google Adwords campagne is, of sociale media marketing, je kan je resultaten makkelijk volgen met Google Analytics. Je moet alleen een tracking URL toevoegen aan de pagina waar jij je bezoekers naartoe stuurt. Google analytics kan je op deze manier gebruiken om te zien hoe goed het verkeerd het doet.

14. Bekijk de resultaten van een snelle campagne.

Met Analytics, kan je ook korte campagnes goed volgen, door deze real time te bekijken. De cijfers die je uit de korte campagnes kan je gebruiken in de langere campagnes, of natuurlijk ook bij andere korte campagnes zijn deze cijfers handig.

15. Bekijk de real time effecten van social media berichten.

Heb je net een nieuwe blog artikel geplaatst op Facebook of Twitter? Of heb je je volgers via Instagram gevraagd om te kijken op een pagina? Real time Analytics laten je ook nu weer precies zien waar en wanneer verkeer je website hebben bezocht. Zo kan je direct zien wat de uitkomsten zijn, en wat werkt en wat niet.

16. Test website aanpassingen in Real Time.

En nog een real time voordeel? Je kan aanpassingen direct op het moment aanpassen en deze ook weer volgen, en precies zien wat bezoekers doen nadat je alles hebt aangepast.

Zorgt de aanpassing voor meer aankopen, of zorgt de aanpassing er juist voor dat mensen sneller je pagina verlaten? Het antwoord zal je laten zien welke pad je moet in slaan.

17. Creëer je eigen groepen voor het volgen van verkeersbronnen.

Google Analytics biedt zijn eigen categorieën om jouw verkeersbronnen te volgen. Maar je hebt ook de mogelijkheid om je eigen groepen bezoekers te maken. Op deze manier kan je een eigen tactiek in zetten en deze dan ook effectief volgen.

18. Bekijk hoe snel jouw website laad.

Sinds de laad snelheid van je website een onderdeel is van Google ranking algoritmen, is laad tijd een hele belangrijke ding om te volgen van tijd tot tijd. Als Google aangeeft dat het langer duurt dan drie seconden om je website te laden, moet je stappen nemen ervoor te zorgen dat het minder tijd inneemt om te laden.

19. Hou het aantal mensen dat de winkelmand verlaten in de gate.

Één van de meest belangrijke dingen die Google Analytics voor je webwinkel kan doen, is je helpen te bepalen wanneer en wat de reden is dat mensen je winkelwagen verlaten. Is het bij het invullen van hun gegevens? Of haken ze af bij de betaling? Zodra je deze informatie hebt kan je proberen aanbiedingen aan te bieden, of gratis verzending, of je kan gewoon de hele betaalprocedure aanpassen.

20. Pagina verlaten voordat formulier is ingevuld.

Als jou doel is, dat mensen een formulier invullen, dan kan Google Analytics je goed helpen om precies te zien welke velden zijn ingevuld, en bij welk deel mensen de pagina verlaten. Deze informatie heeft een gigantische waarde, om te zien waar aanpassingen moet brengen. Je kan met deze informatie precies aanpassen wat bezoekers overslaan, je zult zien hoeveel bezoekers na een kleine aanpassing doorgaan en je formulier compleet invullen.

Geloof het of niet, dit is nog lang niet wat Google Analytics allemaal kan. Begin met deze 20 informatieve tips, en je hebt al een solide start!  Zodra je precies weet hoe alles werkt, zal je verbaasd zijn hoeveel effect dit zal hebben op je marketing strategie.