>Veel gemaakte Google Adwords fouten
Veel gemaakte Google Adwords fouten 2017-11-27T15:49:16+00:00

Veel gemaakte Google Adwords fouten

Internet marketeers weten dat het gebruikmaken van Google Adwords een perfecte manier is om verkeer richting hun website te trekken. Maar het kan heel erg duur uitpakken, als je je campagnes niet juist aanpakt, en het je niet lukt om op de juiste manier campagnes op te zetten en het meest uit je investering te halen.

Een slecht bijgehouden campagne kan meer kosten dan het op brengt. Maar een goed bijgehouden campagne kan jouw winkel en zaak draaiende houden. Het komt er allemaal op neer, hoeveel weet jij van Google Adwords, en hoe kan jij slim Google adwords managen.

In dit artikel zullen we 10 fouten bespreken die veel mensen maken op het gebied van Google adwords. Door deze gemaakte fouten te voorkomen, en het advies dat ik jou daarna geef. Zal het voor jou mogelijk zijn om een hele succesvolle campagne op te zetten.

1. Het niet goed groeperen van zoekwoorden.

Adwords is opgezet op een manier zodat jij campagnes kan opzetten in groepen en het te managen in de verschillende type groepen. Als je bijvoorbeeld een campagne hebt die gericht is op producten, en een andere die gericht is op content kan je deze apart van elkaar in groepen zetten. In iedere campagne kan je jouw advertenties ook weer verspreiden in verschillende zoekwoorden groepen.

Geen gebruik maken van groepen is één van de meest gemaakte fouten. In plaats van het segmenteren van hun advertenties in verschillende groepen, die ze richten op een aantal zoekwoorden. Proppen de meeste mensen alles bij elkaar, en laten ze iedereen hetzelfde type advertentie zien.

Het probleem dat je hiermee krijgt is dat zoekwoorden niet gelijk zijn aan het type advertentie die je laat zien. Hoe dichter de advertentie bij het zoekwoord licht, hoe eerder mensen zullen overgaan tot bijvoorbeeld een aankoop. Omdat het precies is wat ze zoeken, en niet op een pagina terecht komen die totaal niks te maken heeft met de advertentie waar ze op hebben geklikt.

Apple bijvoorbeeld verkoopt verschillende producten. Ze verkopen Laptops, Desktops, Tablets, en Telefoons. Als ze de productgroepen niet verspreiden, zou het niet mogelijk zijn om een specifieke advertentie te tonen die precies gericht is op de zoektermen van bezoekers. Dan zouden ze bijvoorbeeld alleen kunnen adverteren met het woord “Apple producten” bijvoorbeeld. Maar door alles op te splitsen in groepen, kan je Telefoon, Tablet, Laptop enz.. Allemaal los van elkaar gebruiken en nog gerichter op de zoektermen gaan.

Als je groepen niet opsplitst in verschillende advertenties, zal je allemaal woorden en krijgen die totaal niet passen bij de zoektermen. Deze manier van werken zal het onmogelijk te maken alle verkeer te volgen. Ook zal je geen enkele verkoop zien, misschien dat je een verdwaalde klant krijgt. Maar dit type klant wil je niet hebben. Omdat dit gewoon niet het type klant is waar je wat aan hebt. Je moet een klant hebben die je van begin tot eind kunt monitoren, om nog beter te richten op andere klanten.

De beste regel die je kan gebruiken is niet meer dan 20 zoekwoorden te gebruiken per groep. Soms kan het wel maar ga er altijd van uit dat 20 het maximale is. Door meer dan 20 zoekwoorden te gebruiken, zal je merken dat je woorden gaat toevoegen, die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn.

2. Geen overeenkomende zoekwoorden gebruiken.

De tweede grote foute die word gemaakt, is geen exacte zoekwoorden te gebruiken. Dit is hoe het werkt: Adwords geeft jou de mogelijkheid om zoekwoorden toe te voegen aan een campagne, als brede zoekwoorden, in zinnen, of exacte zoekwoorden.

Brede zoekwoorden houdt in dat de advertentie wordt weergeven als er wordt gezocht op de zoekwoord. Als je bijvoorbeeld “Iphone hoesje” intikt, word jouw advertentie weergeven op de zoektermen, “gekleurd Iphone 6 hoesje” “wit Iphone 7 hoesje” en noem het allemaal op. Dit betekent dat je advertentie wordt weergeven zolang de woorden die jij hebt aangegeven in de zoekterm staan die wordt gebruikt. Als je gebruik maakt van brede zoekwoorden, probeer dan zo specifiek mogelijk in de gaan. Bijvoorbeeld “Iphone 7 hoesjes”, dit is uitgebreid maar toch goed.

De exacte zinnen, dit heeft mijn voorkeur. De advertentie wordt weergeven als de woorden die worden gebruik exact hetzelfde zijn als de woorden die jij wil hebben. Als je bijvoorbeeld “Wit iphone 7 hoesje” gebruikt, zal je tekst alleen verschijnen als iemand exact die zin intypt. Dus het verschijnt niet bij allerlei soorten zoektermen.

Dit kan eruit zien als een hele kleine groep die je bereikt, maar dit zijn de meest gerichte zoekresultaten die je kan krijgen. Waarom dit allemaal zoveel ertoe doet? Omdat het gebruiken van de meest gerichte zoekwoorden, de beste bezoekers trekt. Door deze kleine groep te bereiken, bereik je precies degene die zoeken op wat jij te bieden hebt, en niet iemand die maar wat rond zoekt.

Door deze exacte zoektermen bereik jij een hogere conversie percentage, dit hangt natuurlijk ook van je website af, we gaan ervan uit dat je website helemaal in orde is. Maar deze manier zorgt ook voor minder impressies, dus moet je nog verder blijven gaan met zoeken naar de juiste zoekwoorden.

In sommige niches, is het gewoon zo dat er weinig mensen zijn die zoeken, in deze niches is het heel erg lastig, om de juiste positie te vinden. Of je richt je precies op exacte woorden en krijgt maar een hand vol bezoekers, of je richt je zoektermen heel uitgebreid en bereikt niet precies wie jij wil bereiken. Hier moet je een beetje in testen en uitvinden wat werkt en wat niet.

Wat ik je aanraad : Een goede manier om te starten, is te starten met exacte zoekwoorden, en het dan stap voor stap uit te breiden. Je kan van hieruit meer zoekwoorden toevoegen, een stuk losser zijn met de zoekresultaten. Dit kan je dan doen tot je precies het resultaat hebt dat je wil bereiken. Het kan je in het begin wat kosten, maar het hoort erbij.

3. Geen gebruik maken van Negatieve zoekwoorden.

Een andere fout is dat mensen geen gebruik maken van negatieve zoekwoorden. Google Adwords geeft je de mogelijkheid om gebruik te maken van de tool om woorden uit te sluiten, woorden die totaal niks met jouw advertentie te maken heeft.

Als je bijvoorbeeld telefoonhoesjes van een Iphone 7 wil promoten, kan je ervoor zorgen dat je advertentie niet word laten zien aan mensen die Iphone 7 Hoesje intypen door Hoesje als negatieve zoekwoord in te voeren. Dit is een factor die jouw advertentie maakt of laat vallen.

Negatieve zoekwoorden kunnen toegevoegd worden zowel aan campagnes, en advertentie groepen. Dus als je het wil dat de zoekwoord word uitgesloten bij een specifieke groep, dan kan je het uitsluiten in de groep. Wil je dat het woord in alle groepen in de campagne word buitengesloten, dan moet je het natuurlijk in de campagne uitsluiten.

4. Geen vertrouwen hebben in de cijfers.

verlieft worden op je advertentie kan een probleem worden. Je kan een advertentie maken en denken wouw dit is geweldig! Mooi! Maar volg de cijfers, scoort je advertentie niet? Dan is het niet zo wouw als je dacht en moet je het echt minder naar je eigen smaak maken.

Je moet je advertentie altijd testen. Je kan split tests uitvoeren met verschillende headlines, verschillende kleuren, verschillende teksten, verschillende call to action. Door verschillende variaties te testen, kan jij zien wat het beste werkt. Soms helpt het klikken te verhogen als je een voordeel opnoemt in je advertentie. Soms helpt een andere headline je resultaten Boosten, je weet het nooit tot dat je het test.

Op het moment dat je start met testen, wordt niet te persoonlijk verbonden met je advertenties. Op het moment dat je 50 tot 100 klikken hebt gehad, kan je specifieker in gaan op de advertentie die het beste werkt en deze dan uitwerken. Blijf dus altijd testen! Dit is het enige heilige middel, het kan natuurlijk voorkomen dat je in één keer gelijk ontelbaar veel klikken krijgt met een simpele advertentie. Maar ga hier niet van uit, dit komt zelden tot niet voor. Ga er vanuit dat je gewoon moet testen en uitvinden, krijg je wel ontelbaar veel klikken met een simpele advertentie? Wees dankbaar en neem het met open armen aan want het kan zomaar weer weg zijn!

5. Niet bieden op je eigen merk.

De meeste mensen maken de fout om niet op hun eigen merk te bieden. Ze denken dat ze al bovenaan staan, dat het zo goed zit. Dat is een manier om het te bekijken. Maar nee, heb je een goed en bekend merk? Biedt dan altijd mee.

Een andere kant om het te bekijken, is dat andere bedrijven aan de haal gaan met jouw merknaam, en zullen adverteren met jouw merk. Zo bereiken zei de klanten die eigenlijk naar jou op zoek zijn, maar doordat zei erboven staan met een advertentie krijgen zei de klanten en kopen ze jouw product bij hun. De prijs die je biedt op deze advertentie is natuurlijk lastig in te schatten. Dit hangt echt van de populariteit van je merk af.

6. Niet beseffen wat de waarde is van een klant is.

Heb je ooit gekeken of een klant meerdere keren terug komt en vaker geld bij jou uitgeeft? Zo nee, dat is het lastig om te berekenen hoeveel je aan adwords kan uitgeven per klant.

Laten we zeggen dat je over de afgelopen 2 jaar €10,- hebt verdiend aan een klant. En je hebt deze klant bij de eerste order binnen gehaald voor €5,-, dan betekent dit dat deze klant jou €5,- winst heeft opgeleverd de afgelopen 2 jaar, en deze zal zeker nog meer bestellingen bij jou plaatsen.

Als jouw klant bijvoorbeeld €8,- heeft gekost om hem binnen te halen, en deze over de afgelopen 5 jaar maar €4,- heeft opgeleverd, dan kan je duidelijk zien dat je te veel hebt gestopt in de adwords, en je verlies maakt, dus wat moet aanpassen om voor minder dan €4,- een klant binnen te halen om toch quitte te spelen.

Veel bedrijven weten niet wat een klant ze gemiddeld kost om binnen te halen, en het is ook compleet verschillend per branche. Verdien je bijvoorbeeld over 6 maanden, €200,- per klant, dan kan je makkelijk €150,- spenderen om een klant binnen te halen. Het hangt echt af van wat je verkoopt. Verkoop je snoepjes van €0.50, dan kan je natuurlijk niet €50,- uitgeven per klant.

Als webwinkel kan je op het begin verlies maken, maar over een langere periode dit bedrag weer terug verdienen. Amazon bijvoorbeeld, schat precies in wat een klant ze over de komende paar jaar oplevert, en investeren dan ook een bedrag vooraf om deze klant binnen te halen, en dan over een langere periode verdienen ze erop. Maar Amazon heeft natuurlijk een budget dat oploopt in de miljoenen.

7. Niet de optimale advertentie positie testen.

Als jouw doel branding is, dan is het goed om de bovenste positie te hebben in adwords. Maar als jouw doel is de beste verkoopresultaten te halen, dan is het soms ook goed om op positie 3 – 5 te staan.

Is dit mogelijk? Ja dat is het zeker, je hebt het type bezoeker dat gewoon even rond kijkt, en je hebt het type persoon dat echt geïnteresseerd is in aanschaffen. De eerste positie krijgt iedereen op zijn website, de lagere posities krijgen alleen de echt geïnteresseerden die verder hebben gezocht. Dit zijn de bezoekers die vaak sneller over gaan tot de aankoop! Maar dit is natuurlijk niet in iedere branche te garanderen, daarom is het goed om tests uit te voeren, en te kijken wat werkt en wat niet werkt.

8. Niet weten tegen wie je concurreert.

Een andere fout is, niet weten tegen wie je concurreert. Je moet weten tegen wie je concurreert, welke zoekwoorden zei gebruiken, en wat voor landingspagina’s zei gebruiken. Je moet jezelf vooral plaatsen in een klant zijn schoenen, en het bekijken vanuit de kant van de klant, wat zou jij kiezen, waar zou jij op klikken. Je verslaat je concurrent niet door constant op zijn advertentie te klikken, maar bekijk wat zei vooral doen, en vergelijk dit met jouw eigen campagne en verbeter jouw campagne!

Hoe ga ik dit doen? Maak een notitie van alles wat er beter staat bij je concurrent, aan de hand van deze notities kan jij jouw advertentie of website improviseren.

9. Teveel verwachten van Adwords.

Heb jij ooit teveel van Google Adwords verwacht? Veel mensen hebben een budget van €200,-, per maand en verwachten een gigantische uitkomst. Dit is helaas onmogelijk met dit bedrag. Dit bedrag is goed om mee te beginnen, en het stap voor stap op te bouwen, om een stabiele lijn van klanten te krijgen. Er zijn bedrijven die één miljoen euro per dag in adwords stoppen. Dus ga daar niet mee concurreren, dan kom je van een koude kermis thuis.

Met een klein budget is het erg lastig, om te testen, omdat je simpelweg iedere euro van je budget goed wil uitgeven en hiermee winst binnenhalen. Het komt heel zelden voor dat iemand met een budget van €200,- echt een goede omzet haalt.

10. Één van de grootst gemaakte fouten is dit denk ik wel!

Stuur Google Adwords bezoekers niet naar je Home pagina! Dit is bij voorbaat al een mislukking. Klanten klikken op een advertentie over een blauwe sportfiets? Breng ze dan ook direct naar die blauwe sportfiets! Hoe mooi jouw home pagina ook is. Maak de Google Adwords advertentie aan de hand van de pagina waar die naartoe leid.