>Facebook marketing tips te gebruiken voor bedrijfspromotie
Facebook marketing tips te gebruiken voor bedrijfspromotie 2017-11-27T15:49:18+00:00

Facebook marketing tips te gebruiken voor bedrijfspromotie

Het is erg simpel Facebook is een platform om te spelen met marketing mogelijkheden voor je bedrijf. Ondanks het zeuren dat de marketeers deden toen het duidelijk werd dat gratis Facebook marketing iets van het verleden is, gebruiken marketeers nog steeds Facebook om bedrijven te vermarkten. Waarom zou dit zo zijn? Omdat Facebook ook de mogelijkheid geeft tot betaalde advertenties. Facebook staat bekend om hoge “Return On Invest” cijfers. Dus het is het zeker waard!

Naast het feit van de Alinea hierboven, is het nog steeds mogelijk om toch een goede bron van verkeer te creëren met Facebook! Hieronder gaan we 10 manieren opsommen om jouw bedrijf gratis te promoten via Facebook!

1. Presenteer je zaak door een bedrijfspagina op Facebook.

Één van de krachten van Social Media Marketing, is de mogelijkheid om een persoonlijke relatie op te bouwen met je publiek.  De persoonlijke interactie die je maakt via social media, zullen het beeld van je bedrijf automatisch op een positieve manier beïnvloeden. Mensen zullen zich hechten aan de persoon achter het bedrijf, en niet het bedrijf! Door deze manier van hechten zullen mensen bijvoorbeeld een privé bericht met een leuke aanbieding eerder waarderen. De psychologie is dat mensen jou zien als een persoon die wil helpen, en waarde bieden. Als mensen een privé bericht ontvangen van een bedrijf waarvan ze het idee hebben dat mannetjes in strakke pakken deze naar hen hebben gestuurd, zullen ze het niet waarderen. Omdat het idee allemaal draait om winst.

Afhankelijk van jouw persoonlijke Social media gewoontes, en of je al op Social media actief bent, kan je ervoor kiezen om je persoonlijk pagina te gebruiken, voor je bedrijf. Je kan van hieruit een zakelijke pagina starten, meer richten op marketing, en hiermee ook de mensen bereiken die je al kent. Maar dit is allemaal aan jouw, heb je liever persoonlijk en zakelijk gescheiden, dan kan je ervoor kiezen om een compleet nieuwe profiel te maken en puur zakelijk gericht.

2. Zorg voor een goede merk aanwezigheid!

Het klopt dat je Facebook berichten niet verschijnen, in jouw publiek hun tijdlijn tenzij ze jou volgen. Dit betekent niet dat je moet stoppen met berichten plaatsen. Een goed bijgehouden Facebook pagina met recente artikelen, geeft een bestaande indruk. Mensen die op jouw Facebook profiel komen en zien dat je laatste bericht 3 jaar geleden is geweest, krijgen het idee dat je niet meer bestaat.

Dat zijn mensen die je bedrijf zoeken. Maar je hebt natuurlijk ook bezoekers die je bedrijf niet kennen, en graag meer te weten willen komen over jou, en jouw bedrijf. Wat doen jullie zoal? Wat zijn projecten, die jullie al hebben voltooid? Dit groeit en groeit, hoe meer je bezig bent met onze Facebook marketing tips hoe meer je eruit haalt. En dat is dan gratis marketing, dan heb je ernaast ook nog gepromote berichten die je in kunt zetten om nog meer in beeld te komen.

3. Meld jezelf aan bij Facebook groepen.

Terwijl de meeste mensen bij online netwerken denken aan LinkedIn, Facebook groepen, bieden dezelfde mogelijkheden, ook voor professionals. Er zijn ontelbaar veel groepen, op ieder vakgebied en branche. Wel is het slim om met je persoonlijke pagina toe te treden in zulke groepen, omdat een bedrijf die toetreed meestal alleen uit is op gratis reclame, mensen zullen het merken. En de beheerder van de groep ook, dan zal je er net zo snel uitgegooid worden.

Hoe meer je bezig bent met gesprekken in de groepen, hoe meer je zal opvallen en mensen zullen jou blijven herinneren. Maar één hele belangrijke, kom niet verkopen. Hou het persoonlijk en help! Biedt goed advies zonder geld in je achterhoofd.

4. Creëer je eigen groep.

Kan je geen groep vinden die echt op jou aansluit? Creëer je eigen groep aan en plaats hier artikelen, en praat mee met discussies. Het feit dat jij de leider bent in de groep, geeft de leden het idee dat jij de kennis hebt. Dit is natuurlijk alleen het geval, als zei geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

5. Geef jij een event, of een webinar?

Laat zien dat jij een Webinar geeft, of ergens gaat praten! Creëer een event pagina, en nodig vrienden en leden van groepen waar jij in zit uit. Maar doe dit niet gelijk, bouw een relatie op.

6. Plaats automatisch berichten.

Als je weet dat je gaat vergeten een bericht te plaatsen, of de tijd niet gaat hebben om je blog artikelen te plaatsen op social media, is het slim om dit te automatiseren. Er zijn meerdere verschillende tools die je kan gebruiken om dit te doen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen dat je iedere post automatisch laat posten op Facebook.

Ik persoonlijk doe dit niet, omdat ik het liever zelf in de hand houd, en reageer en de interactie aan ga met bezoekers. Ik doe dit als hobby, en verdien hier dus ook geen geld mee. Misschien in de toekomst wel! Wie weet….

7. Vraag je netwerk om je artikelen te delen.

Je blog artikelen plaatsen op je persoonlijke pagina geeft je meer de mogelijkheid om je vrienden, werknemers, partners enzo, te vragen om het te delen. Hierdoor bereik je de vrienden van vrienden en de vrienden van die vrienden…. Je kan hier een gigantische ketting reactie mee creëren en ontelbaar veel mensen bereiken. Publiek dat je eerst niet hebt bereikt, heb je nu bereikt en er zullen genoeg mensen tussen zitten die interesse hebben in wat jij plaatst, en jou volgen. Hoppaa! Een nieuwe volger die je weer kunt opwarmen.

8. Wend je tot iemand die je goed vindt!

Vindt je iemand zijn werk geweldig? Laat het weten! Stuur ze een privé bericht en laat ze weten dat je hun werk geweldig vindt. Mensen lezen Facebook berichten vaker dan hun mail berichten. Vindt je het niet zo fijn om een privé bericht te sturen? Plaats dan een berichtje in hun tijdlijn, met bijvoorbeeld Ik vind je werk geweldig ga zo door! Zorg ervoor dat je met je bedrijfsprofiel een bericht plaatst.

9. Stream een live video met Facebook Live.

De vertrouwelijkheid en dringendheid van een live video geven het gevoel aan je kijkers, dat ze een achter de scene kijkje krijgen van de echte jij. Dit verleid ze ook om langer te blijven kijken, dan een normale video omdat het totaal onvoorspelbaar is wat er gaat gebeuren. En ze zelf ook een draai kunnen geven aan de video door een vraag te stellen in een reactie bijvoorbeeld. Het lijkt net een echte klaslokaal waar je de interactie kan aangaan met elkaar en real time een vraag te stellen.

10. Creëer een gemeenschap

De laatste en misschien wel de meest belangrijke van alle Facebook marketing tips. Misschien is de grootste mogelijkheid die social media biedt, is het creëren van een gemeenschap. Je bouwt zo een groep van mensen op waarmee je constant mee verbonden bent, en op ieder moment kan bereiken met een bericht. Verbind met iedereen persoonlijk en met een gericht bericht, en geen algemeen bericht, door bijvoorbeeld op iemand zijn verjaardag een fijne verjaardag toe te wensen, iemand zijn bruiloft een afbeelding van een dikke bos bloemen op de Facebook pagina te plaatsen. Voor je het weet heb je op deze manier een complete gemeenschap van vrienden die gunstig uit kijken op je Facebook berichten. En dit allemaal zonder kosten.

Facebook marketing, is een beetje veranderd in een betaald platform. Maar het hele Facebook draait nog steeds om verbinding, en relaties op bouwen met onbekenden. Je moet alleen de juiste manier kennen, en er tijd aan besteden, om er veel uit te halen zonder geld.