>Email marketing 20 Grootste vragen over beantwoord!
Email marketing 20 Grootste vragen over beantwoord! 2017-11-27T15:49:18+00:00

Email marketing 20 Grootste vragen over beantwoord!

Email marketing kan er op het eerste gezicht uitzien als iets heel simpels, maar op het moment dat je, jezelf er meer in gaat verdiepen ga je merken dat het alles behalve simpel is. Gelukkig is Marketingkring.nl hier om jou te helpen en alles bespreekbaar te maken!

1. Is email marketing nog steeds effectief?

Email marketing is één van de meest effectieve manieren voor een bedrijf om zijn klanten direct te bereiken. Het is niet zo dat je iets post en je hoopt dat mensen het zien. Je plaatst niet zomaar een bericht op sociale media en hopen dat iemand het ziet. Nee, je verstuurt het direct naar iemand zijn persoonlijke email box, je weet dat de persoon geïnteresseerd is in jou, tenzij de persoon niet zelf zijn mail heeft gegeven dan is dat Spam en de meeste mensen waarderen spam niet, maar dat terzijde.

Het is super effectief, jouw mail wordt hoe dan ook gezien, zelfs al word het niet geopend, je website links verschijnt toch in hun mail. Wat ze aan jou herinnert. Dus je bent altijd met je publiek in contact, en als ze wat willen weten komen ze altijd bij jou terecht.

2. Is social media marketing niet de plek van email marketing aan het overnemen?

Eigenlijk laten statistieken zien dat een email drie keer meer mensen bereikt dan Facebook en Twitter. Het is een groot verschil, social media marketing is erg populair en wordt steeds populairder maar zal nog heel lang nodig hebben om in de buurt te komen van email marketing. Op Facebook bijvoorbeeld, worden je berichten niet aan al je gebruikers weergeven. Als je deze personen in je email lijst hebt, bereik je ze allemaal. Hoewel Social media marketing heel erg effectief is blijft email marketing toch voorop.

3. Kan ik een email lijst komen wanneer ik begin met email marketing?

Het kan verleidelijk zijn, maar je kan het beter niet doen. De enige echte weg naar een email lijst, is deze zelf inschrijving per inschrijving op te bouwen. De email adressen die je vindt in zulke lijsten, zijn in de meeste gevallen waardeloos…. Bij email marketing gaat het om geïnteresseerde mensen, een inschrijving, betekent een geïnteresseerde potentiële klant. Een gekochte lijst, bevat email adressen van mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn in jou, en jouw product, dus deze zal je niet zo snel over kunnen halen. Ze zullen jou eerder als spammer rapporteren.

4. Hoe kan ik mijn lijst laten groeien?

De beste manier om je lijst te laten groeien, is door je publiek iets te bieden in ruil voor de inschrijving. Je kan van alles bedenken, dit hangt natuurlijk per branche af. Je kan dit promoten op al je platformen, en creëer bijvoorbeeld een speciale landingspagina. Je email lijst zal geleidelijk groeien.

5. Wat is een goede weg gever?

Dat kan van alles zijn, een Ebook, een speciale video, een kortingscoupon. Noem het allemaal maar op. Alles wat in jouw branche van toepassing is en waarde biedt aan jouw publiek kan je gebruiken als weg gever.

6. Moet ik een email nieuwsbrief rondsturen?

Voor sommige bedrijven, is een nieuwsbrief versturen precies wat er moet gebeuren. Voor andere, werkt een andere benadering beter. Nieuwsletters bevatten meestal verschillende artikelen, bijvoorbeeld recente artikelen, speciale aanbiedingen. Dit hangt ook weer af van je publiek, pas het precies aan, zoals jij denkt dat je publiek het wil ontvangen. En test het uit, uittesten is eigenlijk de enige echte manier om te weten wat gewaardeerd wordt en wat niet.

7. Hoevaak moet ik een marketing mail sturen?

Zo vaak als je kan, zonder irritant te worden. Dit is ook weer verschillend, laten we als voorbeeld een supermarkt nemen. Iedereen ontvangt graag de wekelijkse aanbiedingen, dus hier komt een wekelijkse mail perfect van pas. Een nieuwssite, kan iedere dag een nieuwsbrief de deur uit sturen, maar een kledingwinkel, kan bijvoorbeeld maar één mail per maand de deur uit sturen. Als een kledingwinkel iedere dag een mail rond zou sturen gaan mensen zich afmelden. Gaat een nieuwssite eens per maand een nieuwsbrief rondsturen, dan kan je natuurlijk verwachten dat mensen gaan denken, wat heb ik aan het nieuws dat drie weken geleden is gebeurt.

Dit is dus echt een overweging die je zelf moet bekijken, en inschatten. Durf fouten te maken, dat doe ik ook iedere dag weer.

8. Wat is het beste tijdstip om een email te sturen?

Ook hier is geen concrete tijdstip aan te geven. Door het te testen weet jij of je het beter jouw publiek kan tonen in het weekend of door de week heen. Test gewoon uit wat jouw gevoel zegt, is dat niet juist? Probeer dan een ander tijdstip en dag uit.

9. Hoe zorg ik ervoor dat mijn mail niet in de spamfolder terecht komt.

Er zijn een aantal belangrijke termen en manieren van schrijven, die ervoor zorgen dat je email wordt gemarkeerd als spam. Bijvoorbeeld, woorden zoals Viagra, of alles in hoofdletters, worden meestal aangekaart als spam omdat de meeste spam dit soort type mails zijn. Maar tegenwoordig zijn spamfilters een stuk verder dan dat ze voorheen waren. Door een mail niet een te indringerige naam te geven, zal het niet snel voor komen dat je mail in de spamfilter terecht komt. Hou het simpel, het kan natuurlijk zo zijn dat je mail ondanks dit toch in de spambox terecht komt…. Veel kan je hier eigenlijk niet aan doen, de persoon die je mailt moet maar net het idee krijgen om zijn spambox even te bekijken, en jouw mails als spam de deactiveren.

10. Moet ik een HTML of een platte tekst email versturen?

Dit is weer afhankelijk van testen, er is hier geen juist antwoord op te geven. De ene persoon geeft aan dat HTML mails een must zijn, terwijl de andere juist aangeeft dat platte tekst e-mails een must zijn. Ik persoonlijk kies voor een platte tekst mail, een platte tekst email wordt altijd juist weergeven. Een HTML email bijvoorbeeld, wordt op een mobiele telefoon niet, of bijna niet juist weergeven. Een platte mail, wordt altijd juist weergeven.

11. Hoelang moeten mijn e-mails zijn

Gemiddeld neemt een persoon maar 20 seconden om een email door te nemen, dus neem dat als maximum. Duurt het lezen van jouw email langer dan 20 seconden? Zorg er dan voor dat het belangrijkste bovenaan staat, en de call to action links ook bovenaan staan. Zo worden ze direct opgemerkt en hoeft er niet ver naar beneden geschoven te worden

12. Hoe schrijf ik een geweldige marketing email?

Het beste advies dat ik je kan geven is bij het schrijven van de email het volgende in het achterhoofd te houden: Bij iedere mail die je stuurt is het de bedoeling, om de relatie tussen jou en de ontvanger te verbeteren. Schrijf ze dus alsof ze een vriend zijn, een waardevol persoon. Dus kom niet bij elke mail opproppen alsof je een deur aan deur verkoper bent. Maar warm ze op, verkopen komt later.

13. Moet ik mijn email lijst segmenteren?

Als je verschillend publiek hebt, is het aangeraden! Iemand die van auto’s houdt, kan je natuurlijk geen mail sturen over paarden. Probeer een mail te sturen op het gebied van de waarde die de ontvanger eraan zou hechten. Een persoon die houdt van auto’s zou niet snel geneigd zijn om een lap tekst te lezen dat gaat over een bruin paard, maar wel over een bruine sportauto. Dit is een klein voorbeeld over wat je ongeveer in het achterhoofd moet houden als je e-mails gaat segmenteren.

14. Welke cijfers moet ik in de gate houden?

De twee belangrijkste maten om in de gate te houden op het gebied van email marketing, zijn het aantal mensen dat de mail openen, en het aantal mensen die doorklikken naar jouw website. Als je e-mails niet worden geopend, dan kan dat betekenen dat ze verkeerd terecht komen, of dat de naam gewoon niet interessant genoeg is. Worden je e-mails wel geopend maar klikt niemand door naar jouw website? Dan weet je dat je de tekst in je e-mail anders moet schrijven om mensen toch over te halen om door te klikken naar jouw website.

15. Hoe krijg ik mijn inschrijvers zover om mijn mail te openen?

De sleutel om jouw inschrijvers zo ver te krijgen om jouw email te openen. Is door de meest belangrijke termen, te schrijven bovenaan een alinea, en natuurlijk in de email beschrijving. Je bedrijfsnaam heeft geen enkele toegevoegde waarde, omdat dit de enige kans is voor jou om hun aandacht te krijgen.

16. Hoe schrijf ik een goede ontwerp voor mijn email.

De beste ontwerp lijnen zijn kort en recht door zee, accuraat beschrijven waar de email om gaat. Ook moet het onderwerp aantrekkelijk en de persoon zijn interesse wekken. Hier moet je ook weer een beetje mee testen, wat voor type mails jouw klanten het meest waarderen, en de interesse van jouw inschrijvers trekt.

17. Hoe zorg ik ervoor dat meer mensen doorklikken via de mail naar mijn website?

Heel simpel, mensen doen veel sneller iets door het ze simpelweg te vragen. Door in je mail een Call to action knop toe te voegen met erop klik hier, of winkel nu, zal je zien dat er heel veel mensen op de knop klikken en doorgaan naar jouw website.

18. Hoe schrijf ik overhalende tekst?

Je tekst moet heel duidelijk en recht door zee zijn, maak het niet te moeilijk. Zorg ervoor dat een Call to action knop ergens bovenaan in je mail staat, voor de mensen die niet verder lezen. En onderaan voor de mensen die door hebben gelezen. Er moet precies staan wat jij wenst dan jouw lezers doen bijvoorbeeld “klik hier om door te gaan naar onze website”, of “Download direct de lijst”, je kan hier zelf goed over nadenken.

19. Wat moet ik aangeven als afzender?

Het belangrijkste bij email marketing, is dat mensen precies zien van wie de mail komt. Dus bijvoorbeeld aan het eind van het onderwerp zet je een – Marketingkring.nl. Zodat mensen zich herinneren dat jij het bent, en het niet als spam rapporteren, omdat ze zich moeten herinneren dat zei zichzelf hebben aangemeld. En hou dit ook weer zo overzichtelijk en simpel mogelijk om misverstanden te voorkomen.

20. En de spam wet?

Als jij alle e-mails op een eerlijke manier hebt verkregen hoef jij je helemaal geen zorgen te maken over de Wet.