>Digitale Marketing fouten die jouw merk kunnen breken.
Digitale Marketing fouten die jouw merk kunnen breken. 2017-11-27T15:49:18+00:00

Digitale Marketing fouten die jouw merk kunnen breken.

Iedereen maakt fouten. Je kan Halo in plaats van Hallo in je nieuwsbrief zetten zonder het door te hebben. Je typt een ontwerp verkeerd in je email. Dit zijn kleine fouten die niet echt veel schade aan je imago richten, mits je ze natuurlijk niet altijd maakt. Maar hier gaan we het niet over hebben, wij gaan het hebben over gigantische fouten. De fouten die je merk, van gewaardeerd naar zeer ondergewaardeerd brengen.

De kans is groot dat je dit al een keer bij een ander bedrijf of website hebt gezien, die het compleet hebben verpest. En ik kan je vertellen dat jij niet de volgende wil zijn,  die via Social Media viraal gaat om een negatieve rede. Als het vuurtje begint, maakt het via social media een gigantische impact. Binnen no-time kan er een negatief verhaal rondgaan met de Hashtag #boycot”jouwbedrijf”. Op het moment dat dit gebeurt kan ik je vertellen, dat het bijna onmogelijk is om nog door te gaan onder die naam.

Niet alleen publiekelijke fouten, hoeven impact te hebben. In feite is de grootste fout die je kan maken, is onbetrokkenheid tonen, koel en interesseloos. Een campagne kan je vele tienduizenden euro’s hebben gekost. Maar ziet het eruit alsof je totaal geen interesse hebt in het gevoel van je publiek? Dit kan in een totaal verkeerde keelgat schieten. Hieronder is een lijst met fouten die jij echt niet wil maken.

Inspringen in een trending onderwerp, zonder toegevoegde waarde te bieden te hebben.

We weten allemaal dat een echt real time persoon, hetgeen dat het meest gewaardeerd word als het aankomt op marketing. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat mensen liever een echt persoon zien dan een persoon in een advertentie. Dit betekent dat mensen goed kunnen filteren, wanneer iemand deelneemt aan een onderwerp, of deze uit is op een verkooppraatje, of dat deze waarde wil bieden en alleen wil helpen.

Bijvoorbeeld, wanneer een bekend persoon overlijd, zijn er veel mensen die eerbetoon bieden via Twitter, en diverse bedrijven die dat ook (goed)doen. Deze bedrijven gaan in het artikel totaal niet op in marketing, en brengen totaal geen verbinding met het bedrijf. Maar er zijn ook weer bepaalde bedrijven, dit juist een condoleance uitbrengen, met een hint over hun product. Zoals je kan verwachten, is dit een totaal respectloze manier van promotie. Uit zelf belang een condoleance uitbrengen, dit behoort tot wat ik in de derde alinea van dit artikel heb beschreven “In feite is de grootste fout die je kan maken, is onbetrokkenheid tonen, koel en interesseloos”.

Als je zo een fout maakt, is een excuses wel op zijn plaats. Maar toch blijft het lastig om mensen hun goede gedachte weer terug te krijgen. Dus wil jij een condoleance uitbrengen? Zorg er dan voor dat je totaal geen eigen promotie in je hoofd hebt bij het creëren van een condoleance artikel!

Een campagne vroegtijdig stoppen omdat de resultaten niet zijn zoals je zou willen hebben

Er is een mythe over digitale marketing dat het maar niet dood gaat: Digitale marketing creëert direct resultaat. Dit kan waar zijn in bepaalde gevallen, maar in de meeste gevallen neemt digitale marketing heel veel tijd en inspanning in beslag.

Laten we zeggen dat je een blog aan het opzetten bent voor je merk. Je blogt regelmatig, voor de afgelopen 3 maanden, maar je ziet nog steeds geen stijgende lijn in je bezoekers. Dus je stopt ermee, en stopt de tijd ergens anders. Wat jij eigenlijk zou moeten doen, is beter kijken naar je blog artikelen, en site verkeer om te zien wat je artikelen precies doen. Brengen ze verkeer in? Zijn er blog artikelen die meer klikken krijgen dan anderen? Zet een vergrootglas boven je blog.

In plaats van minder bloggen, of helemaal niet meer bloggen, zou je je blog strategie moeten aanpassen, of je blogs beter promoten. Hoe moeilijk het som ook is, je moet door blijven gaan en jezelf door drukken.

Je doet geen onderzoek

De digitale marketing wereld beweegt snel, maar dat betekent niet dat je, je onderzoek moet overslaan. Doe je onderzoek voor je aan de gang gaat met je artikelen. Er is niets erger dan een artikel te plaatsen waar bepaalde dingen niet kloppen.

Als je iets schrijft, moet het in feite kloppen. Tenzij je een stuk schrijft over Donald Duck, is het artikel niet van Donald Duck? Ga dan eerst alle feiten na. Je kan het artikel natuurlijk ook publiceren en later bekijken…. Maar op het moment dat iemand iets heeft om mee aan de haal te gaan, is een simpele Screenshot genoeg. Jij kan het dan verwijderen of aanpassen, maar de Screenshot is altijd nog bij de persoon op de pc. En de resultaten kunnen desastreus zijn. Je zal het vast wel eens gezien hebben, een artikel in de online krant waarin per ongeluk een verkeerde persoon als overleden wordt geplaatst. Binnen enkele minuten gaat het rond op Social Media.

Neppe Volgers kopen

Veel merken zijn hopeloos en krijgen maar geen volgers. En dan gaan ze volgers kopen, nep accounts. Deze merken denken dat ze hiermee mensen gaan bereiken, of meer volgers krijgen. Maar in feite zijn het nep accounts, dit weinig tot geen interactie verrichten. Doe dit niet, Het is totaal nutteloos om 100.000 volgers te hebben die niet bestaan. Je hebt meer aan 100 volgers die zich met je verbinden, en jouw artikelen retweeten, en reageren op jouw pagina.

Plus mensen op social media zien meestal gelijk dat al jouw volgers nep zijn, en jou dan ook niet echt serieus meer nemen. Dus ga eerder voor een aantal volgers die je echt volgen dan veel volgers die simpelweg alleen bestaan en verder niks bieden.

Niets doen met je Analytics.

Analytics zijn heel belangrijk, bij het boeken van succes met je digitale marketing campagne. Hoe ga je zonder deze cijfers weten wat werkt en wat niet werkt? Door zomaar geld te spenderen, en maar proberen en zien wat er uit komt. Is gooien met hagel, je moet een campagne opzetten en constant doornemen en filteren, tot je het perfecte systeem hebt gevonden. Analytics zijn tegenwoordig zo goed, dat je ze op vele verschillende manieren kan laten verschijnen, dit is cruciaal om alle details te krijgen van je klanten.

Je kan bijvoorbeeld in Analytics bekijken welke leeftijd het meest jouw pagina bekijkt.  Ligt de gemiddelde bezoeker zijn leeftijd tussen 45-55 jaar? Dan kan je je content op deze leeftijdscategorie richten.

Je kan ook met Analytics precies zien welke specifieke campagne goed scoort door bijvoorbeeld een specifieke landingspagina. Je kan het zo instellen dat de cijfers van deze pagina worden weergeven. Je kan bijvoorbeeld:

  • Hoeveel bezoekers deze pagina meer heeft ontvangen dan andere pagina’s
  • Wat de gemiddelde Bounce-rate is.
  • Hoeveel unieke bezoekers deze pagina hebben bezocht. En nog veel meer…..

Slecht gevoel voor humor.

Humor is op het internet een gevoelig ding. Er zijn zoveel verschillende voorbeelden van bedrijven die humor proberen te gebruiken in een advertentie, maar in plaats van leuk over te komen, wekken ze irritaties bij het publiek. Wil je grappig over komen? Bekijk dan eerst goed wat voor humor je opbrengt en neem met meerdere werknemers, alles door.

Een slechte geplaatste grap kan veel klanten kosten. Hoewel een goed geplaatste grap gigantische gevolgen kan hebben in de positieve richting! Dus neem voor je aan de slag gaat met humor alle stappen goed door. Heb je niet echt een goed gevoel voor humor? Laat dit gedeelte dan maar weg, en ga gewoon op de traditionele nette manier verder met marketing.

Niet focussen op je klanten

Of je nou een B2C of B2B bedrijf bent, je digitale marketing moet altijd op je klanten gebouwd zijn, en om hen gaan. Dit betekent dat je het heel makkelijk voor ze moet maken om via je website aan aankoop te doen, simpel je social media platformen te vinden. En ze een persoonlijke ervaring te geven, dus ga ze niet constant plat mailen, met allemaal irritante e-mails.

Maar wanneer het aan komt op social media zijn er andere manieren om de focus te leggen op je klant. Bijvoorbeeld, als iemand de reactie plaatst op één van jouw berichten, en door iedereen wordt aangevallen, dan is het van belang dat jij de klant beschermt, en de ongepaste reacties verwijderd. Of erop in gaat en zeggen dat dit soort reacties niet worden getolereerd.

In de meeste gevallen, is het het best om bedreigende of agressieve reacties te verwijderen, en duidelijk te maken dat zulke reacties niet worden geaccepteerd. Hier bedoel ik niet mee de pittige en oprechte reacties van waarom bijvoorbeeld één van je producten een negatieve ervaring geven. Nee, hier moet je juist op in gaan, en een pittig gesprek aan gaan, en er een positieve draai aan te geven.

Niet plannen

Flexibiliteit is van groot belang bij een digitale marketing campagne, maar zo is plannen dat ook. Voor je een digitale marketing campagne lanceert, is het slim om eerst een aantal dingen uitgestippeld te hebben.

Als eerst moet je een idee hebben over wat jouw plan is, wil je je merk meer laten zien? Wil je meer volgers? Wil je meer verkopen van een bepaald product?

Je moet ook ongeveer weten wat voor kanalen jij je op wil focussen, en hoe je content wil gaan distribueren, via je social media kanalen. Wil je dagelijkse een afbeelding plaatsen via Instagram? En deze via je andere social media accounts delen? Wil je afbeeldingen verzamelen door fans te vragen hun eigen afbeelding te plaatsen, met een specifieke hashtag?

Dan moet je weten hoe je succes gaat meten? Is het een percentage in de groei van je unieke bezoekers? Lagere bounce-rates?  Of een groei van inschrijvers voor je nieuwsbrief.

Navigeren door het doolhof van digitale marketing kan heel ingewikkeld zijn. Het is belangrijk om bewust te zijn van eventuele valkuilen, dus je kan deze op voorhand al voorkomen. Je kan natuurlijk niet alle valkuilen voorkomen. Je komt onderweg altijd weer wat nieuws tegen.