>Content marketing
Content marketing 2017-11-27T15:49:18+00:00

Content marketing

Het hele internet is steeds maar gaan draaien om content. Vandaag de dag is content marketing het meest belangrijke onderdeel op ieder gebied, als het gaat om marketing. Zowel bij Social media marketing, email marketing, de hele term marketing begint bij content.

1. Wat is content marketing precies?

Content marketing draait de traditionele marketing op zijn kop. In plaats van de focus te geven aan je bedrijf of product, focus je je eerst op wat heeft de gebruiker nodig. Het doel van content marketing, is waarde te bieden, en informatie te geven aan je klanten. Door deze manier van marketing creëer je vertrouwen, en verbondenheid, dit leidt op zichzelf dan weer richting een verkoop.

2. Wat is gekwalificeerd als content?

De meeste mensen zullen bij het denken aan het woord content marketing direct denken aan een blog. Blogs zijn zeker één van de meest belangrijke en effectieve manieren van content marketing. Maar dit zijn natuurlijk niet de enige waardevolle manieren van content marketing. Video’s, PDF’s, podcasts, ebooks, webinars noem het allemaal maar op. Deze behoren ook allemaal toe tot content marketing.

Er zijn heel veel mogelijkheden om aan content marketing te werken.

3. Hoe begin ik met content marketing?

Door direct te beginnen met vloggen bijvoorbeeld, of het bijhouden van een website. En gaandeweg kan je in stappen denken aan een duidelijk plan, over waar je nou precies hen wil met je vlogs, of website.

4. Wat zijn de stappen om een content marketing strategie op te zetten?

Eerst moet je een duidelijk beeld hebben van je publiek. Schets een beeld van de personen op wie jij jouw content richt, en wie je hiermee wil aanspreken. Aan de hand hiervan kan jij een imago opbouwen, en een manier zoeken om te schrijven voor jouw publiek. Jouw content moet natuurlijk wel van waarde zijn voor het publiek.

Zodra je dit hebt, kan je constant doorgaan met aanpassen, en aansturen. Markten veranderen elke dag, en iedere dag komt er wel weer een nieuwe manier uit om jouw publiek aan te spreken. En het allerbelangrijkste, durf fouten te maken! Veel mensen starten ergens maar stoppen omdat ze bang zijn om fouten te maken.

5. Moet ik constant bezig zijn met het creëren van nieuw content?

Ja en nee… Het creëren van content is een constante taak, maar je kan ook bijvoorbeeld ouder content in een nieuw jasje zetten. Je kan bijvoorbeeld ook content nemen dat je al hebt geschreven, en daar dan weer veel dieper in de materie te gaan. Laten we als voorbeeld een autoband nemen. Je kan een artikel schrijven over hoe een autoband is gemaakt waar het uit bestaat. Je van van daaruit een ander artikel schrijven, over het rubber waar een autoband van is gemaakt.

Een webinar, Je kan je huidige content in de vorm van een webinar gebruiken. Je kan hiermee weer een heel ander type persoon bereiken, en een presentatie loopt vaak alle kanten op doordat het real time is, zullen er vragen komen, en zal een webinar een totaal andere indruk brengen dan de versie op papier.

Zo kan je huidige artikelen in allerlei soorten vormen aanpassen en uitbreiden, of soms inkorten als bepaalde dingen niet meer relevant zijn.

6. Hoe vaak moet ik nieuw content plaatsen?

Deze vraag is erg lastig te beantwoorden, iedere branche, en soort van content brengt andere patronen op. Bijvoorbeeld Youtube Vloggers, als ze niet bijna iedere dag Vloggen zullen mensen gaan voor Vloggers die wel iedere dag een video plaatsen. Maar we gaan het hebben, over geschreven artikelen. Dit kan jij zelf eigenlijk bepalen, je kan één artikel per maand plaatsen, je kan iedere week een nieuwe artikel plaatsen.

Maar het meest uit je artikelen te halen is het aangeraden om minimaal twee artikelen per week te plaatsen, en als het kan iedere dag minimaal één artikel. Studies hebben aangetoond dat minimaal één artikel per dag of meerdere het meest effectief werken om verkeer naar je website te krijgen. Zoekmachines staan er bekend om, dat ze meer de voorkeur geven aan websites die iedere dag nieuwe content opbrengen.

7. Hoe belangrijk is het dat ik mijn artikelen deel via sociale media?

Het is essentieel. Het posten van een blog artikel en achterover leunen, en wachten tot de bezoekers het hoekje om komen, is wachten op een mirakel. Sommige blogger Goeroes beweren dat je maar 20% van je tijd moet bloggen en 80% bezig zijn met promoten van je content! Via sociale media, mond op mond, of welke manier dan ook.

8. Is gast bloggen een onderdeel van content marketing?

Ik kan niks anders zeggen dan ja! Content creëren is content creëren of het verschijnt op jouw website of op die van iemand anders. Gast bloggen is ook een essentieel onderdeel van digitale PR, maar de principes van content marketing blijven hetzelfde. Je wil en bent bezig met het creëren van waardevolle informatie waar bezoekers gebruik van kunnen maken.

9. Moet ik een kalender bijhouden?

Dit hangt per business op zich zelf, de ene leeft bij zo een kalender. Terwijl de ander het totaal geen must vind. Dit hangt allemaal van jouw strategie af. Of je dit doet of niet, is het wel handig om in ieder geval een plan van aanpak te maken, en welke periodes je wat wil doen. Dit hoeft niet gedetailleerd maar het kan in bijvoorbeeld een periode per week, hoeveel en wat voor artikelen je gaat schrijven.

10. Hoe belangrijk zijn zoekwoorden in content marketing?

Ondanks de constante aanpassingen die Google maakt in zijn algoritmen, zijn de juiste zoekwoorden het meest belangrijke bij het creëren van content (uitgaande dat zoekmachines belangrijk voor je zijn). Het is belangrijk om heel duidelijk overweg te gaan met je zoekwoorden, omdat veel woorden verwarrend kunnen zijn door verschillende synoniemen. Als je het bijvoorbeeld gaat hebben over banden, dan moet je het ook specifiek over een band hebben. Wat voor banden denk je dan? Precies, ga specifiek in op het type band. Autobanden, fietsbanden, tractor banden, hoe specifieker hoe beter je zal ranken voor het specifieke woord. En schrijf voor mensen, ga niet volledig schrijven voor zoekmachines.

11. Hoe schrijf ik passende, innemende teksten?

Het antwoord op deze vraag hangt van je publiek af. Wat passend is voor tieners is anders voor volwassen zakenmensen. Schrijf gericht, en richt je vooral op de pijn punten van jouw publiek, laat ze zien dat jij precies weet waar jij het over hebt, en precies begrijpt waar ze mee zitten, en jij het verlossende middel voor ze hebt. Open zo het gesprek. Stel vragen, en haal ze over om te reageren. Het mooie met content marketing is dat het in tegenstelling van traditionele marketing geen eenrichtingsverkeer is, maar dat het echt real time is en je echt communiceert met een bezoeker.

12. Hoe kan ik met content marketing leider worden in mijn branche?

Er valt veel te vertellen over hoe belangrijk het is om nummer #1 expert te worden in jouw branche. Bekend worden om je expertise in je branche is precies het doel van content marketing. Dit is wat het gevoel van vertrouwen creëert bij klanten, wat ze comfortabel en een goed gevoel geeft om bij jou te bestellen.

Door uniek en origineel content te creëren waarin jij jouw kennis demonstreert, en  je de vragen van je klanten beantwoord, word jij de leider op in jouw industrie.

13. Is er een verschil tussen B2C & B2B content marketing ?

Ja en nee. Het doel is bij allebei precies hetzelfde, maar het publiek is verschillend, content zal ook variërend zijn. B2B content is altijd een stuk professioneler en zakelijker, en onderwerpen zullen natuurlijk veel meer business georiënteerd zijn. B2C content, is een stuk meer persoonlijker, en opener, je kan er eigenlijk meerdere kanten mee op. Fouten zijn meer geaccepteerd.

14. Moet ik actuele content of altijdgroen content schrijven?

Het antwoord dat ik hierop kan geven is, doe het allebei! Het is belangrijk, om content te schrijven dat huidige events, en over de laatste technieken gaat. Dat is een hele goede manier om bezoekers naar je website te trekken via sociale media. Maar het is ook belangrijk om content voor de langere termijn te schrijven, dit trekt over de komende maanden en jaren bezoekers aan. Anders zal jouw hele blog minder belangrijk worden, en mensen zullen niet meer zo geïnteresseerd zijn in jouw artikelen.

15. hoe kan ik groot content gebruiken in mijn content marketing plan?

Groot content zoals in ebooks, zijn een belangrijk onderdeel van iedere content marketing strategie. Het laat jouw publiek niet alleen zien dat jij genoeg weet over jouw branche dat je er een hele ebooks over kan schrijven, in plaats van kleine artikelen. Dit geeft jou natuurlijk ook de mogelijkheid om hiermee email inschrijvers te trekken. Door een klein stukje content te geven aan je bezoekers kan je ze overhalen om zich in te schrijven in je mail lijst, voor het hele artikel. Je moet er wel voor zorgen dat je je publiek geïnteresseerd krijgt in je content, en jouw bedrijf.

16. Is kort content of lang content beter?

Er zijn verschillende meningen, sommige studies raden aan dat je beter kort en krachtig kan zijn, dat mensen snel willen snappen waar jij het over hebt, en geen zin hebben in een gigantische lap tekst. Andere studies laten weer zien dat langer en diepgaande content beter is en beter converteert. Één ding weet ik wel zeker, Google houdt van lang content, dus als je wil dat Google het ook waardeert, dan zou ik gaan voor lang content. Het is altijd belangrijk om waardevol content te leveren, of het lang is of kort.

17. Hoe kan ik content creëren dat converteert?

Het is belangrijk om te onthouden dat content marketing maar één stap is in de conversie tunnel. Het is een combinatie van, SEO, content marketing, social media marketing, email marketing, dat ervoor zorgt dat een klant bij jou terecht komt en over gaat tot een aankoop. Maar content marketing blijft toch vitaal op het gebied van marketing, de tekst geeft jouw bezoeker een goed of slecht gevoel. Door stap voor stap de bezoeker steeds verder in de conversie tunnel te laten gaan, warm je koude klant op, en maak je hem warm genoeg om over te gaan tot aankoop.

18. Wat zijn vaak voorkomende fouten op het gebied van content marketing?

De meest voorkomende content marketing fouten die worden gemaakt is terugvallen in oude content marketing. Het schrijven van blog artikelen, die veel te veel gericht zijn op verkopen, of teveel gericht zijn op het promoten van het bedrijf, en zijn producten. Content moet waardevol zijn voor gebruikers, verkoop praatjes zijn niet alleen niet waardevol, ze jagen bezoekers ook weg. Er is genoeg tijd en plaats om te verkopen, maar doe dat niet in je content!

19. Hoe zorg ik ervoor dat mensen mijn content lezen?

Je content promoten via Email marketing en Social media marketing, is vitaal, maar zelfs de beste inspanningen, kunnen verloren gaan door een beroerde titel. Voor je gaat beginnen met promoten, zorg ervoor dat de titel van je artikel, de lezer triggert, en heel erg informatief is, zodat mensen benieuwd worden. Je moet beginnen met een titel die vertelt waar het artikel over gaat, en tegelijkertijd moet het mensen geïnteresseerd en nieuwsgierig maken zodat ze het gaan lezen.

20. Hoe meet ik het succes van mijn content marketing inspanningen?

Follow the numbers! Alles is te halen uit het aantal conversies, en het verkeer dat je hebt gegenereerd. Maar het blijft moeilijk om precies de resultaten te meten, omdat de gebruiker meerdere keren langskomt op de website, een artikel leest die hij van jou via email heeft gekregen, en daarna weer via jouw social media kanaal, voordat deze echt over gaat tot aankoop. Dit kan je moeilijk meten. De blog post is soms niet de rede dat een bezoeker converteert, maar het is zeker een belangrijke eerste indruk, die de bezoeker warmer heeft gemaakt.

Dus geef jouw digitale marketing inspanningen even de tijd om effectief te worden, daarna kan je pas proberen te verkopen. Daarna kan je ontdekken of al jouw inspanningen uit zijn gekomen zoals gepland.