>Bovenaan Google staan, is dat echt zo belangrijk?
Bovenaan Google staan, is dat echt zo belangrijk? 2017-11-28T17:40:29+00:00

Bovenaan Google staan, is dat echt zo belangrijk?

Eerste pagina resultaten zijn kostbaar voor merken. De top vijf zoekresultaten zijn het meest zichtbaar voor bezoekers en zijn goed voor ongeveer 75% van de bezoekers die zoeken op dat zoekwoord! De nummer één spot in de zoekresultaten is ver weg de meest bezochte link.

Onbekende factoren brengen jou naar de top in de zoekresultaten. Zoals ik hierboven al aangaf krijgen de eerste zoekresultaten 75% van alle bezoekers via hun link op de website, hoe hoger hoe meer GRATIS bezoekers jij krijgt! Dus het is verstandig om te werken aan de zoekmachine optimalisatie van jouw website, al is het maar in kleine stappen vergeet het niet.

Lanceer link building campagnes, maar let wel waar jouw link terecht komt. Het is niet zo dat jouw link overal maar terecht komt en je omhoog stijgt in de zoekresultaten. Google kijkt ook naar de website die naar jou linkt. Zorg er ook voor dat je de juiste stuken tekst naar je website laat linken, en zorg ervoor dat het gekopieerd tekst is. Doe dit niet in één klap, maar doe dit in stappen, anders gaat Google ook merken dat het maar eenmalig is.

Updaten van teksten en pagina’s

Er is een blogger ik kan me de naam niet meer herinneren. Die met het updaten van een pagina, de volgende dag van plek 7 naar de tweede plek is gegaan! Door het artikel alleen maar aan te passen met de juiste zoekwoorden. Ook gaf de blogger aan hoe relevantie een belangrijke factor is in de zoekresultaten. Door irrelevantie kwamen bezoekers die zochten op een woord, in een totaal andere betekenis. Doordat bezoekers gelijk de pagina verlieten omdat het niet is waar ze op zochten, is dit artikel verdwenen naar de 30ste pagina.

Door de tekst aan te passen, en relevante interne links toe te voegen is het weer gelukt om op de juiste zoektermen weer bovenaan in Google te verschijnen.

Maar welke factoren zijn dan het meest belangrijk voor het ranken in Google? Er zijn in totaal ongeveer 200 factoren bekend die samen worden afgewogen voor de juiste ranking. Ieder jaar worden weer bepaalde hoofd factoren voorspelt door verschillende SEO professionals. Maar het feit blijft dat de Google zijn eigen gang gaat, en dat ze constant veranderen, dus het komt er op neer dat het onvoorspelbaar is om te voorspellen wat er weer veranderd.

In 2011 heeft een Congreslid van Google aangegeven, dat er in het jaar ervoor 500 veranderingen zijn geweest in het algoritme van Google. Wat kunnen wij hier dus uit concluderen? Het komt erop neer dat Google ongeveer 10 aanpassingen doet per week. Ze zijn constant bezig met aanpassen en verfijnen van het Google algoritme.

Het betekent niet dat je alleen op Google rankt, het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je op Google op de 4e pagina staat, en op Bing of Yahoo op de eerste pagina staat. En andersom, dat heeft er gewoon mee te maken op de manier waarop Bing en Yahoo websites rangschikken.

Is Google of Bing de winnaar?

Als je denkt dat je al weet wie de winnaar is, zou ik de uitkomst nog maar eens opnieuw inschatten. Bing staat bekend om een hoger conversie, en een lagere bounce rate, dan Google. Dit kan ermee te maken hebben dat Bing in tegenstelling van Google bijvoorbeeld wel Flash websites begrijpt, en deze de voorkeur geeft. Bing van exacte zoekwoorden houdt. En dat Bing wel sociale media opneemt als belangrijke factoren. Google daarentegen, gebruikt deze factoren niet of bijna niet bij het ranken van websites. Onderschat Bing niet! Er zoeken gemiddeld 1 miljard mensen iedere maand via Bing.

Maar een eerste plaats op Google betekent meestal ook een eerste plaats op Bing, of Yahoo. Bij bijvoorbeeld websites als Facebook is het een logische feit dat je op plaats #1 de link naar Facebook krijgt.

Terug naar Google, het is veilig dat veel richtlijnen bekend zijn, en daaruit goede inschattingen kunnen maken en kunnen inschatten hoe we hoog in de zoekresultaten kunnen verschijnen.

Websites die niet geoptimaliseerd zijn kunnen ook bovenin verschijnen in Google zoekresultaten. Door simpelweg binnen 1 week 1000 links te creëren naar je website. Dit kan ervoor zorgen dat jij binnen de kortste keer bovenaan staat. Maar let op! Het duurt niet lang voordat jouw website ook weer verdwijnt. Omdat eerste pagina’s zoekresultaten altijd handmatig worden bekeken door een Google werknemer, deze zal dan gelijk doorkrijgen dat jouw website de eerste plaats heeft verovert op een manier die Google niet waardeert, en totaal niet relevant bent voor bezoekers. Dan kan je ook berekenen dat ze jouw website handmatig uit de zoekresultaten halen.

Wil je echt bovenaan Google staan? Dan is Google Adwords mogelijk een optie, door te adverteren sta jij bovenaan Google bij de zoekwoord waarop jij wil ranken. Ook hier geld dan weer, is jouw advertentie relevant, interessant? Zo niet gaat jouw advertentie gewoon weer omlaag, Google heeft een winst dat oploopt in de Miljarden, geld is geen doel, ze willen bezoekers de meest relevante resultaten tonen.