>8 Belangrijke conversie statistieken die je moet meten!
8 Belangrijke conversie statistieken die je moet meten! 2017-11-27T15:49:18+00:00

8 Belangrijke conversie statistieken die je moet meten!

Als je een waardevolle product of service te bieden hebt. Dan is natuurlijk het enige doel ervan publiek trekken. Hier moet jij dan weer loyale klanten, of gebruikers van maken. Dit hangt allemaal af van hoe goed jij optimaliseert door te kijken naar de juiste bezoekers statistieken.

Er zijn honderden verschillende manieren hoe jij je conversies kan verhogen en behouden. Maar voor jij dit doet, moet je weten welke statistieken je moet verbeteren. Hieronder gaan wij 8 belangrijke statistieken opsommen die je een duwtje te goede richting in geven.

1. Verkeersbronnen

Het is belangrijk, om verschillende verkeersbronnen te hebben. De Vier primaire zoek categorieën zijn:

Directe Bezoekers – Dit zijn bezoekers die je website direct bezoeken door je URL in hun browser te voeren.

Zoekverkeer Bezoekers – Dit zijn bezoekers die je website bezoeken via Zoekmachines.

Referentie Websites – Dit zijn bezoekers die via een website komen waar jij op vermeld staat.

Social Media Bezoekers – Dit zijn bezoekers die via social media komen.

Alle vier de bronnen zijn belangrijk, maar ze hebben alle vier een verschillende conversie statistiek. Je moet hierin de juiste conversie weten te scoren.

2. Nieuwe/Unieke bezoekers conversie

De manier waarop nieuwe bezoekers je website bekijken, is anders dan hoe terugkerende bezoekers je website bekijken. Om de conversie van je unieke bezoekers te verbeteren moet je deze bezoekers anders volgen. Je moet nieuwe bezoekers niet hetzelfde tonen als terugkerende bezoekers. Je moet nieuwe bezoekers een goede eerste indruk geven, en ervoor zorgen dat ze terug willen komen, en de bounce rate moet je proberen te verlagen.

3. Terugkerende bezoekers conversie volgen

Er zijn twee vragen die je jezelf moet afvragen. 1: Waarom is deze persoon weer terug gekomen, en 2: Is deze bezoeker de eerste keer niet over gegaan te een aankoop? Waarom niet en hoe kan ik hem de tweede keer wel overhalen om een aankoop te doen. Hou in je gedachte, zelfs als iemand de eerste keer niet over is gegaan tot aankoop, de tweede bezoek niet zomaar is. Je hebt een goede indruk achter gelaten. Nu ze je leuk genoeg vinden om terug te komen, moet jij een stapje verder gaan en ervoor zorgen dat deze keer wel over wordt gegaan tot een aankoop.

4. Interacties per bezoek

Ook al converteert een bezoeker niet, het is belangrijk om in de gate te houden wat de bezoeker allemaal doet op je website. Welke pagina’s bezoeken ze precies, is er een route die ik kan maken door de website om deze bezoekers toch over te halen om een aankoop te doen. Bijvoorbeeld, hoeveel pagina’s worden er gemiddeld bekeken per bezoeker, hoelang blijven ze op een pagina, hebben ze een reactie geplaatst? enzovoort. Al deze vragen zijn belangrijk, deze helpen je bij het uitbreiden, en verhogen van je conversie. Alles kan hieronder vallen, downloads, inschrijvingen, aankopen, noem het allemaal maar op.

5. Waarde per bezoek.

De waarde per bezoek, is direct verbonden aan de interactie per bezoek. Je kan dit berekenen door het aantal, bezoeken met het aantal interacties te vergelijken. Dit is wel lastig te berekenen, omdat natuurlijk ook de verkeersbron van iedere bezoek anders is. En de interactie die je met verschillende bezoekers hebt is ook anders. Zo heb je bijvoorbeeld bij een klant niet alleen de verkoop, maar ook een reactie of mond op mond reclame. Dit zijn dingen die bijna onmogelijk zijn te berekenen, maar toch kan je een inschatting maken.

6. Kosten per conversie.

De gevolgen van de waarde per bezoek, en één van de belangrijkste grafiek, is de prijs die je betaald per klant. Het doet er niet toe of je conversie percentage hoog is, als je meer betaald om een klant te krijgen, dan dat de klant oplevert. Dan heeft het geen nut, dan ben je bezig met geld verliezen. Let erop dat je meer verdient dan je moet betalen per klant.

7. Bounce rate (Weigeringspercentage)

Het doel van meer conversie krijgen begint allemaal bij de Bounce rate, door minder mensen direct je website laten verlaten. Als je bounce rate hoog is wordt je in zoekmachines ook automatisch lager geplaatst omdat dit eigenlijk betekent dat de inhoud van je website totaal niet interessant is. Maar het kan ook zo zijn, dat je website te ingewikkeld is, bijvoorbeeld bij de uit check procedure van je webwinkel. Het kan ook te maken hebben met de laad tijd van je website. Maar in veel gevallen heeft het te maken met relevantie, als je een advertentie plaatst dan is het belangrijk, dat de advertentie goed klikt met de pagina die er na het klikken wordt bezocht.

De Bounce rate is een belangrijk onderdeel, hiermee kan je veel doen, je kan precies zien waar je bezoekers afhaken, en wat niet interessant genoeg is.

8. Eind pagina

Je Bounce rate ligt niet altijd bij de hoofdpagina, uiteindelijk kan je hoge bounce rate ook tijdens de betaalprocedure zijn. Om conversies te maximaliseren, moet je dieper in deze cijfers gaan. Je moet precies uitzoeken, in welk proces je klanten de pagina verlaten. Loopt de betaalpagina wel goed? Zie je dat iedereen de pagina verlaat zonder te betalen? Doe dan een test betaling, het kan zo zijn dat je betaling niet meer werkt. Dit is maar een voorbeeld van wat mogelijk is.

Begin gelijk met het bijhouden van deze cijfers, en probeer het gelijk aan te sturen