6 Facebook Marketing geheimen die je zullen verbazen

Ondanks Facebook het meest veelzijdige sociale netwerk is om je bedrijf te promoten, aan een groot publiek. Is het niet makkelijk om het systeem te beheren.

Facebook geeft je immens veel verschillende mogelijkheden om precies het publiek te bereiken die jij wil bereiken. Zelfs hiermee zit Facebook Advertenties vol met geheimen. Deze geheimen doen veel professionele marketeers versteld staan. Deze geheimen zijn allemaal Facebook advertenties gericht. En als jij deze begrijpt, zul je een hele grote sprong maken in het succesvol opzetten van een Campagne.

Publiek inzicht – Dit onthult gegevens van het publiek uit je email lijst

Je zal vast misschien al eens over aangepaste inzichten gehoord hebben. Dit is een onderdeel in Facebook Ads die je de mogelijkheid geeft om email adressen van je bestaande klanten of een email lijst te uploaden, en zo een gericht publiek te creëren. Dit is echter een hele belangrijke en verborgen inzicht die veel kan veranderen in je Facebook Campagne.

Deze optie onthult veel belangrijke informatie over het Facebook gebruik van je publiek

  1. Facebook gebruik – Het laat je weten of je publiek je Facebook pagina bezoeken met een mobiel apparaat of met een PC
  2. Pagina Likes – De cijfers van het aantal likes en reacties op je Facebook artikelen, vergeleken met de cijfers van het aantal klikken op je advertentie.
  3. Demografische gegevens – De leeftijd, het geslacht en het onderwijs dat je publiek heeft gehad.
  4. Taal en Locatie – De taal die de mensen spreken en uit welke land en regio ze komen. In ons geval zat dit meestal Nederland zijn, maar ook de provincie, stad, en zelfs de wijk is in te stellen!
  5. Koop gedrag – Dit voegt de aankoop gedrag toe aan de gegevens, en de winkel methodes

Met deze optie kan je snel bepaalde cruciale gegevens achterhalen over je publiek, en dit inzetten om je publiek nog gerichter te bereiken!

Retargeting met Facebook publiek

Facebook heeft een optie uitgerold om adverteerders te begeleiden naar retargeting van bestaande klanten. Wel bekend als Facebook Custom audience, deze optie geeft je de mogelijkheid om te weten wie precies jouw website hebben bezocht via Facebook advertenties. De Custom audience optie geeft adverteerders de mogelijkheid om exact te adverteren op publiek dat bij ze past. Het helpt adverteerders in het vinden van bestaand publiek, en dit dan uit te breiden en aan te passen waar mogelijk.

De voordelen die Adverteerders hebben met Facebook Custom Audience zijn:

  • Je kan als adverteerder je huidige klanten lijst, met alle Facebook gebruikers matchen, door middel van email adressen van je huidige klanten, in te voeren in Google.
  • Je kan je huidige klanten blijven benaderen door middel van retargeting, zo kan je je beste klanten toch constant blijven bereiken zodat ze je niet vergeten en je bij hun in de gedachte blijft hangen.

De Power Editor geeft je de mogelijkheid om verschillende variaties advertentie knoppen te maken

Een hele goede optie. De laatste Power Editor is een samenstelling van advertentie ontwikkeling, en Beheer tool. Dit is er voor adverteerders die zelf de complete controle over hun advertentie campagnes willen houden.

Hier gaan we niet diep op in, omdat het een groot onderdeel is en we er binnenkort een heel artikel over gaan schrijven. Maar ik wou je alleen even laten weten dat de Tool bestaat en de mogelijkheid er is om gebruik van de maken!

Gedetailleerde gegevens met Facebook Ads rapportage

Ik weet niet of jij geïnteresseerd bent in gedetailleerdere en preciezere informatie over je Facebook advertentie campagne. Bijvoorbeeld het aantal klikken dat je advertentie heeft gekregen, het aantal impressies enzovoort. Het is in ieder geval wel belangrijk om als adverteerder te profiteren van het feit dat Facebook je de mogelijkheid geeft, om te snappen hoe je advertenties scoren, en wat voor type mensen je advertentie zien.

Het is niet alleen een voordeel voor je advertentie om dit te weten, het komt ook goed van pas bij het maken van een nieuwe advertentie. Je kan deze cijfers gebruiken om de advertentie nog meer te optimaliseren, en zo beter te scoren met je nieuwe advertentie. Het komt er eigenlijk op neer, dat je alle data kan gebruiken om je meer te verdiepen in het type publiek dat jij bereikt, en of deze wel over gaan tot conversie of dat het tijd word om aanpassingen te verrichten en je publiek te veranderen.

Deze Tool helpt je precies te zien hoe je advertentie scoort in bepaalde regio’s bijvoorbeeld. Dit maakt split tests uitvoeren makkelijker, en inzichtelijker. Dit is dus een hele handige optie als je je wil verdiepen in Facebook Marketing.

Verkrijg cruciale informatie over je locatie gebaseerde publiek

Een andere geheime maar geweldige optie van Facebook. Ook wel bekend als Publiek inzicht. Laat je belangrijke informatie zien over je locatie gebaseerde publiek. Facebook is een samenwerking aangegaan met verschillende gegevens verzamelaars. Deze gegevens helpen jou als adverteerder erbij om nog meer belangrijke informatie te krijgen van het publiek dat je probeert te bereiken. Ik weet niet in hoeverre dit al is ontwikkeld, wel weet ik dat het al bestaat en Facebook er nog volop mee bezig is.

Je kan bijvoorbeeld de volgende dingen te weten komen:

  • Met hoeveel familieleden ze wonen
  • In welke level inkomen ze zitten
  • de uitgaven gewoonten op internet
  • Het type voertuigen dat ze gebruiken

Dit klinkt heel interessant en kan voor jou als adverteerder een cruciale draai geven aan je advertentie. Maar zoals ik aan heb gegeven, is dit nog in de groei en weet ik niet precies hoe ver de ontwikkelingen zijn in Nederland. Zoals gewoonlijk zal de VS een voorsprong hebben, en het daar veel eerder uitgerold worden dan hier in Nederland.

Conversie statistieken laten je weten of je advertenties zich terug betalen

Als je wil dat gericht verkeer een specifieke stap nemen na het zien van je Facebook advertentie, bijvoorbeeld het kopen van iets. Dan komt de conversie tool perfect van pas, deze laat je precies zien hoeveel je verkoopt, en hoeveel je hebt uitgegeven aan advertenties. Je kan zo gelijk zien wat je hebt verdient aan bijvoorbeeld 5 euro adverteren. Heb je meer winst gemaakt dan dat je hebt betaald aan advertenties? Dan is dat goed en kan je verder gaan, heb je minder verdiend dan dat je hebt uitgegeven? Dan kan je dat hieruit concluderen, en je advertenties verbeteren en aanpassen.

Wel moet je hiervoor de conversie pixel installeren op je website. Denk er wel aan dat het heel belangrijk is om te weten wat je doet, dus is het belangrijk om te volgen wat de ROI is van je advertentie. Doe je dit liever op een andere manier? Dan kan Google Analytics hier ook een hele goede optie voor zijn.