>19 tips voor een gigantische productlancering
19 tips voor een gigantische productlancering 2017-11-27T15:49:20+00:00

19 tips voor een gigantische productlancering

Je product is eindelijk klaar! Je hebt veel tijd, geld en middelen geïnvesteerd. Je product moet een hit worden anders is alles voor niks geweest. Je drukt op publiceren, en je website met product is eindelijk live….. Oh het is zo stil? Niemand interesseert het, en niemand koopt wat van je. Wat is er gebeurt?

Je hebt gefaald, dat is wat er is gebeurt. Je hebt je lancering niet vermarkt. Ik wil niet dat dit jou overkomt, daarom heb ik een aantal manieren opgesomt die je kan gebruiken om je product succesvol te lanceren.

1. Bekijk het product goed, en vraag jezelf brengt het verandering in de industrie of iemand zijn leven?

Het begint allemaal bij het product zelf, hoe ontwricht het de huidige principes? Je product moet de huidige norm ontwrichten, en creatief zijn. Het moet de oudere manier van doen, overtreffen in alle opzichten. Alleen zo kan je een gigantisch succes boeken. Bijvoorbeeld, een nieuwe manier om kanker te behandelen in één week!

Als je met deze intentie begint, kan je voorafgaand adverteren over het product dat jij gaat lanceren, en hoe het mensen hun levens gaat veranderen. Dit zorgt ervoor dat er veel aandacht komt voor jouw bedrijf, en er komt een zekere druk op presteren. Maak notities van de belangrijkste kenmerken, en zorg ervoor dat jij voor de volle 100% overtreft!

2. Demonstreer het probleem duidelijk, en laat zien hoe jij het probleem hebt opgelost!

Je wil niet over de kenmerken van het producten gaan opscheppen, nee laat mensen zien hoe jij ze het leven makkelijker maakt met jouw product! Laat iemand zien die zit te worstelen, en dan laat jij jouw oplossing zien, en hoe makkelijk jouw product alles maakt.

Neem een bestrijdingsmiddel tegen beestjes op planten, als bijvoorbeeld vandaag de dag boeren iedere dag alle beesten handmatig moeten bestrijden, en jij komt met een middel dat er één keer per week op gespoten hoeft te worden. Ik kan je garanderen dat boeren €3000,- neerleggen voor een klein flesje. Omdat je ze uren werk bespaard je bespaard ze een oogst die verloren gaat, je maakt het veel makkelijker voor de boeren.

3. Probeer via invloedrijke bloggers je publiek te bereiken.

Is je product klaar om gelanceerd te worden maar heeft het de lanceringsdatum nog niet bereikt. Dan kan je bloggers contacteren die schrijven over de branche waar jij je op richt. Geef ze bijvoorbeeld een gratis exemplaar, en laat ze op deze manier een artikel schrijven als Review bijvoorbeeld. Zo ontvangt de blogger het artikel gratis, en bereik jij het publiek die jij wil bereiken.

Zoek eerst invloedrijke bloggers op die in jouw branche zitten, en probeer eens in contact te komen met deze bloggers. Bloggers hebben vaak al een vertrouwd publiek. Als een blogger iets aan zijn publiek voorlegt dan vertrouwt het publiek hem.

4. Creëer een evenement rond je product lancering.

Ben je van plan je product met een knaller te lanceren of te gaan janken. Als je denkt dat je het product alleen maar beschikbaar hoeft te maken om te kopen, en dan denkt dat dit op een bepaalde datum lanceren is. Ben je geen opwinding en zenuwen bij consumenten aan het opbouwen. Waarom zouden met erin moeten geloven dat het een big deal is als jij er niet eens in gelooft.

5. Neem voor je product gelanceerd is bestellingen aan.

Apple bijvoorbeeld, is onbetwist de koning als het gaat om Pre-orders. Voor de nieuw Iphone uit komt, hebben veel klanten het al weken eerder besteld. En staan duizenden mensen in de rij om de eerste te zijn om het apparaat te bemachtigen. Als je op deze manier te werk gaat, zul je zien dat gretige klanten een dag voor de opening al voor de deur staan met een tentje(Betere klanten dan deze bestaan er niet).

Door vooraf orders aan te nemen, creëer je enthousiasme. Dit zorgt ervoor dat klanten het verhaal rond gaan vertellen, en hiermee creëer je virale marketing. Maar dan moet je natuurlijk wel een product lanceren dat mensen echt willen hebben.

6. Hou ze in spanning.

Als je gratis publiciteit wil door bijvoorbeeld geplaatst te worden in de krant. Adverteer dan met iets waar mensen vol spanning op gaan wachten, bijvoorbeeld dat het product de gebruikelijke wijze radicaal gaat veranderen. Maar vertel niet te veel laat speculaties rond gaan, en laat vraagtekens open staan.

Adverteer met een aantal kleine aanwijzingen over je product, waar mensen heel erg van kunnen profiteren. Geef niet te veel, geef precies genoeg zodat ze meer informatie willen hebben. Steve Jobs van Google bijvoorbeeld, is de nummer #1!

7. Vraag mensen om je Pagina te delen via Social Media

Het is belangrijk dat de pagina die jouw artikel verkoopt gedeeld word en zoveel mogelijk! Begin bij het opnemen van hun email adres, dat is belangrijk omdat je hiermee je klant altijd direct kan bereiken. Naast het bereiken van je klant voor bijvoorbeeld toekomstige marketing, is het ook slim om je klant door te leiden naar een pagina waar ze je website kunnen delen via social media. Sommige doen dit niet en verlaten je pagina direct, maar en zijn altijd wel mensen die je pagina delen, hier doe je het voor!

8. Bouw een website en optimaliseer deze met content marketing

Deze is natuurlijk voor als je nog geen website hebt. Met goede content kan je een goede marketing strategie is  Google Adwords je vriend en kan je deze perfect inzetten. Door zoekresultaten van Google naar jouw pagina te leiden creëer je een goede basis voor je lancering, omdat het mensen zijn die al op zoek zijn naar het product dat jij verkoopt. Dus de mogelijkheid dat ze geïnteresseerd zijn in een product beter dan hun huidige product, is veel groter.

9. Creëer een informatieve video

Er valt niet te discussiëren over hoe belangrijk video marketing is. Statistieken tonen altijd al aan dat video marketing veel aangrijpender is dan normale content. Video marketing haalt bezoekers sneller over tot een aankoop.

Ga met je marketing team zitten, en schets een video die jouw product lancering, in een bepaald gevoel uitdrukt bij je bezoekers. Deze video moet je minimaal op Youtube delen, en deel deze Youtube video dan via alle media die jij tot je beschikking hebt. Natuurlijk moet de video ook staan op je Website, maar dit spreekt natuurlijk voor zich.

Naast deze manier van promotie op Youtube, kan je de video ook via Youtube betaald promoten. Richt je op het het Publiek op Youtube, waarvan de interesse het dichts zit bij jouw product, door bijvoorbeeld leeftijd, interesses, locatie enzovoort. En vergeet niet, Youtube is ook een zoekmachine, alle video’s die worden geplaatst worden aan de hand van de beschrijving, getoont aan de meest relevante zoekterm waar op word gezocht.

10. Pinterest Ads

Gebruik de social media dat gericht is op afbeeldingen “Pinterest”. Afbeeldingen kunnen meer dan duizend woorden afbeelden. Creëer een afbeelding, die interessant, knap, en veelzeggend is. De afbeelding moet de woorden die je product zegt, reflecteren in een onvergetelijke afbeelding. En er hoort natuurlijk een korte beschrijving bij, maar ga er vanuit dat je afbeelding alles zegt.

Promoot deze pin, Pinterest geeft je ook de mogelijkheid om deze pin te promoten, dan verschijnt de pin bij mensen die je niet volgen. Plan minimaal een aantal gepromote pins in, in de weken voor je product gelanceerd word. Als je afbeelding er goed uit ziet, en je precies de gevoelige snaar van mensen raakt. Zal de impact die je krijgt van deze actie gigantisch zijn, en de gratis klanten die je bereikt onbetaalbaar zijn.

11. Facebook Ads

Ondertussen zijn meer dan een Miljard mensen op Facebook. Het is dus juist om te zeggen dat je viraal kan gaan door Facebook. Daarom is het slim om op Facebook te gaan en hier je slag te slaan. Begin met het promoten van je advertentie, en zorg ervoor dat je advertentie naar een goed ingerichte pagina word gestuurd. Gebruik ook hierbij een aantrekkelijke afbeelding en een pakkende tekst. Gebruik zowel de afbeelding als het stukje tekst om je product in de kijker te zetten.

Naast deze advertentie is het ook slim om een “Like campagne” te starten voor je Facebook pagina. Door de Likes bereik je meer mensen op anderen hun pagina, en krijgt je pagina veel meer vertrouwen omdat veel mensen je geliked hebben. Ook hierin moet je creatief zijn en een pakkende header maken.

Laten we een voorbeeld nemen, je komt vaak tegen, “Klik hier als je vanuit huis, direct geld wil verdienen”. Iedereen kent deze type advertenties wel. Ze zijn een beetje achterhaald, maar het is een pakkende headline, het is precies wat mensen die geld willen verdienen zoeken.

12. Gesponsorde LinkedIn Updates

Een goede manier om viraal te gaan, en nieuwsgierigheid te creëren. Is gebruik te maken van LinkedIn, vooral als je product B2B gelieerd is. Bij LinkedIn is het een goede strategie om goede content te creëren, en dit dan te promoten. Hiermee bereik je net als Facebook Ads, en andere Social media, mensen in je markt, die nog niet met jou verbonden zijn op LinkedIn.

Ook hier doe je er goed aan om een fascinerende Headline te creëren. Doe er alles aan om de lezer in te pakken, en gebruik goede afbeeldingen. Je moet ervoor zorgen dat de bezoeker niet meer kan stoppen met lezen en door moet gaan met lezen.

13. Twitter advertenties.

Twitter is het volgende social media platform dat verschillend mogelijkheden geeft om je publiek te bereiken. Je kan een stukje text van maximaal 140 karakters schrijven, een afbeelding plaatsen, een video. Je kan hiermee al veel mensen bereiken door te socializen.

Is socializen niet genoeg? Dan heb je in Twitter ook de mogelijkheid om meer mensen te bereiken door gepromote advertenties. Bij Twitter heb je ook de mogelijkheid om op verschillende manieren het juiste publiek te selecteren in verschillende locaties.

14. E-mail marketing.

Een andere manier om je product in de kijker te zetten en viraal te laten gaan. Is een email lijst opbouwen van geïnteresseerde mensen. Deze mensen kan je dan iedere keer een kleine inzicht geven en nog nieuwsgieriger te maken. De gebruikelijke regel bij email marketing, is dat je mensen moet sturen naar een pagina die iets waardevols te bieden heeft, en mensen ook echt iets terug geeft voor hun email.  Let er ook op dat je aanbieding, je merkt opbouwt. Dus bijvoorbeeld een speciale korting.

Er is ook een leuke manier, deze heb ik zelf ooit ergens gelezen. Een Quiz over je product op Facebook, deze is dan alleen te spelen door een email adres in te voeren. Zo kan jij email adressen verzamelen, en kunnen mensen de Quiz spelen.

15. Een persbericht.

Dit is een beetje een erg lastige, maar het is een mogelijkheid, en als jij het voor elkaar krijgt om in de krant te komen, ben je in simpele woorden een held! Niet alleen een held omdat je het voor elkaar hebt gekregen om zo veel gratis bezoekers te krijgen, maar ook omdat je het voor elkaar hebt gekregen om in de krant te komen.

Probeer via de krant nieuwsgierigheid op te bouwen bij bepaalde lezers. De krant is een medium, waar mensen niet alleen snel doorheen kijken, maar mensen vertrouwen er ook echt op. De krant is net als een blog, iemand die iets leest is zekerder van de mening in de krant dan jouw eigen mening. Omdat kranten vaak erg kritisch zijn. En onafhankelijk, dus mensen gaan ervan uit, dat als het niet klopte dat de krant jouw product in een negatief daglicht zou zetten.

16. 100 pre-orders bereikt? Vertel het!

Een goede manier om mensen hun vertrouwen te winnen, is door ze te laten zien wat je al hebt bereikt. Door te vertellen dat je al bijvoorbeeld 1000 pre-orders hebt bereikt is het slim om hier een mijlpaal van te maken! Mensen zullen hier dan sneller over gaan schrijven, en delen. En vooral als je product speciaal is en hoe het toch zoveel klanten heeft kunnen trekken is een grote raadsel.

17. Laat zien dat je liefdadig bent.

Het is vaak niet slim om op te scheppen over hoeveel je geeft aan goede doelen. Maar als je het goed doet, kan je hele positieve publiciteit krijgen!

Bijvoorbeeld door een persbericht, dat je voor iedere 10e product dat je verkoopt €100,- naar het goede doel gaat. Dit type berichten brengen jouw product positief in beeld, en zorgen ervoor dat mensen je misschien meer gaan delen.

18. Creëer Informatieve Illustraties.informatieve-illustratie

Informatieve Illustraties zijn vaak leuk om door te nemen, en erg leuk om te delen. Een leuke manier om een discussie op gang te brengen, is een slimme en productieve infographic over je product.

Doe iets speciaals op je eigen manier, bijvoorbeeld de illustratie hiernaast, het is op een leuke en informatieve manier gedaan, de verschillende kleuren, en poppetjes trekken de aandacht op een positieve manier. Maar let wel op dat de illustratie waardevolle informatie bevat en niet zomaar bestaat uit fabeltjes.

Zie het als een artikel maar dan in de vorm van een leuke afbeelding. Je bent nooit te oud om op een leuke manier te leren.

19. Bezoek beurzen!

“Old School” marketing werkt nog steeds! Bezoek beurzen, en netwerk met mensen en bedrijven. Je weet nooit wie je op beurzen allemaal tegen komt.